Lezuhanás is előszokott fordulni de ez a legritkább, legutóbb 2014.08.27.-én Budapesten a Király utcában zuhant le egy férfi az étterem teherliftjével.
Én mint laikus első ránézésre azt mondom hogy ez egy olyan teherlift lehetett amivel tilos a személyszállítás... de attól még ugye nem szabadna lezuhannia.
Itt a híradó részlete róla az RTL-en:
De mint említettem már a lifteknél nem a zuhanás a TOP1 hanem a csonkolás. Elindul nyitott ajtóval majd valakit vagy valamit odacsíp. Sajnos ez igen gyakran előszokott fordulni.
Lifttel való utazásban az a legkissebb kockázat hogy lezuhanunk....
Legutóbbi súlyos és brutális liftbaleset kínában történt a Huaqiao egyetemen , nyitott ajtóval indult a lift és odacsípett egy embert. No nem vágta rögtön ketté, de mikor az ember teste állít meg egy több mázsás lendületben lévő szerkezetet valószínűleg minden csontja darabokra tört.
Ha figyelmesebben nézed a videót akkor látod hogy hiába állt meg a lift, ahogy préseli, töri össze a férfit egyre feljebb kerül a fülke. Valószínűleg a fék oldott ki, az ellensúly meg felrántotta a fülkét és folyamatosan nyomás alatt tartotta a férfit. A végén valószínűleg lassan megfulladt ahogy a mellkasát is összelapította a lift. Sokkal jobban járt volna hogyha lefejezi a lift... :-(
Ha figyelmesebben nézed a videót akkor látod hogy hiába állt meg a lift, ahogy préseli, töri össze a férfit egyre feljebb kerül a fülke. Valószínűleg a fék oldott ki, az ellensúly meg felrántotta a fülkét és folyamatosan nyomás alatt tartotta a férfit. A végén valószínűleg lassan megfulladt ahogy a mellkasát is összelapította a lift. Sokkal jobban járt volna hogyha lefejezi a lift... :-(
Érdekes megnézni hogy csili-vili a lift, LCD kijelző meg minden van, csak éppen a biztonságra nem adtak.
A közzétett fénykép alapján ez egy un. Fóti hidrós teherfelvonó.
VálaszTörlésTermészetesen a konkrét esetet nem ismerve, csak feltételes módban néhány gondolat:
A baleset reggeli időpontja feltételezi, hogy előző napi igénybevétel befejezésekor a kezelő nem tartotta be a "használati utasítás"-ban foglaltakat, nem küldte le a legalsó szintre parkolni.
Valószínűsíthető, hogy a földszinten hagyott plató megszorulhatott, az éjszaka alatt az olajnyomás lecsökkenhetett, így a belépő személy súlya alatt az sajnálatos módon megindult.
Több cikket is olvastam ezzel a balesettel kapcsolatban. Volt köztük olyan is, amely szerint "beszállt, h a pincébe vigye az árút".
Ez egy abszurd. Egyrészt: személyszállítás tilos, másrészt a platón (pontosan ezért) nincs nyomógomb, kizárólag kívül helyezhetőek el! Az aknaajtókon belülről kilincs nem lehet, így másik személy közreműködése nélkül el sem lehet indítani!
Természetesen ezek nem azt jelentik, h zuhanásszerűen a pincében kössön ki.
A tárgyilagos és hozzáértő szakértői vizsgálatnak kell eldöntenie a felek részére felróható esetleges szabálytalanságokat.
Üdv: Sz. Z. felvonókarbantartó
Szóval akkor azért van az hogy a hidraulikus liftek lemennek a földszintre automatik egy idő után mert ha fentmaradna akkor előfordulhat hogy visszaenged a szelep aztán leesik a fülke?
TörlésElektronikus hidrós felvonók vezérlése tartalmazza ezt a lehetőséget, ahogy írod. Beállítható, h mennyi idő eltelte után a legalsó szintre küldje parkolni. Ez persze inkább személyfelvonókra jellemző.
VálaszTörlésMindegyik hidraulikus liftnek van egy minimális természetes süllyedése, ennek kompenzálására van a szintkorrekció. Nyitott ajtóknál működik.
Ez konkrétan azt jelenti, h teher berakásakor kismértékben megsüllyed, ekkor lép működésbe.
A szelep nem enged vissza csak úgy magától, így természetesen a fülke v. a plató sem fog leesni.
Ha van még kérdésed írj.
Sz. Z.
De ha nem enged vissza a szelep akkor miért kell parkolni küldeni?
TörlésMert a legtöbb hidraulikus liftnél pár perc és ha nincs forgalom magától lemegy a legalsó szintre.
Ja egy kérdés: az indirekt hidraulikus liftnél ahol drótkötél is van ott van fogókészülék is ha szakad a kötél?
A jól működő olajsártól mentes szelep nem enged vissza semmit. Ennek ellenére a minimális süllyedés mégis tapasztalható. Ez több összetevős: függ az olaj hőmérsékletétől, elhasználtságától, "felhabosodásától", esetlegesen a rendszerbe bekerült levegő mennyiségétől.
VálaszTörlésA süllyedés mértéke függ a gépház és az akna közötti távolságtól is. A hidraulikus tápegység és a munkahenger között általában nagynyomású gumitömlő van. Ez nem minden esetben szerencsés megoldás.
Nagy teherbírású iker munkahengeres berendezésen nem alkalmazzák, itt vastagfalú horganyzott csövek vannak.
Van un. résolajveszteség is. Ennek külön "tartálya" van, mennyiségétől függően általában egy üdítős flakon, v. egy öt literes kanna, de előfordulnak extrém esetek is. :)
A munkahenger tetején szimmeringek vannak, ennek elhasználódása a résolajveszteség forrása. Vagy ne adj' Isten a dugattyún lévő bemaródások. A süllyedés oka ez is, hiszen az üres platónak v. fülkének az önsúlya adott.
A másik ok a a legalsó szinti parkoltatásnak a meghibásodás elkerülése.
Köztes, v. legfelső szinten zárt ajtókkal parkoló fülke egy idő után szép lassan lejjebb ereszkedik, ekkor a zóna PM-ek (érzékelők) már nem tudják ellátni feladatukat, a vezérlés letilt. Ezt elkerülvén parkol legalul.
Itt az ütközőbak magasságával, az előbb említett zóna PM-hez tartozó mágnescsík hosszával "belőhető".
Az indirekt, az az löketsokszorozós felvonókon is van fogókészülék. A kötélbekötések alatt van egy un. tálca, amelyre kötélszakadás, v. tárcsáról történő leesés esetén a bekötőszárat rúgóerő ellenében lenyomja, és működteti a fogókészüléket.
Személy- és személykiséretű teherfelvonókról van szó.
De van egyéb biztonsági berendezés is "leszakadás" ellen. :-D
A munkahenger csatlakozásánál csőtörésre záró szelep van, funkciója a nevében.
Üdv: Sz. Z.
Jaja, meg ott van a kontrollálatlan elmozdulás funkció is, amikor pl. felfelé indításkor lefelé indul el a hidrós, mert hiába indul az aggregát 660 amperrel, a fel szelep elfelejt nyitni egy olyan abszurd hiba folytán hogy az új lift szekrényében a tápegység panel legszélén lévő forrasztott puffer kondenzátort valami elmozdíthatta úgy hogy a lába a kondi belsejében megszakadhatott, így nem biztosította stabilan a kellő egyen feszkót a szelepnek.
VálaszTörlésA tápcsere segített, viszont a másik dolog az a csőtörésgátló...na az igen hálás volt amikor a nemrég elkészült 6 tonnás 2 pisztonos, átjárós Kleemann indirektet Bélabá jött átvenni.
Először befogatta 6 tonnával a 4 fogókészülékes monstrumot, bár a 2 pár fogókészüléket nem volt semmi összehangolni de az rendben volt, viszont a két csőtörésgátló...ahelyett sztem. egy ekkora liftnél előnyösebb lenne vascsővel közösre összehozni...hát nem annyira sikerült összehangolni őket, úgyhogy szépen el is csavarodott oldalirányban az egész váz, a plató és küszöb vízszintje kb. 5 cm-t mihálylott, úgy kellett a kollégámnak a 6 tonnát egy oldalra igazítva féloldalasan rávinni az ütközőre hogy nagyjából visszaáljon. És az ajtók... de jó hogy nem én mentem le átadni mert helyben sírva fakadtam volna az tuti, amennyi munkám volt azokkal a 6 lapú tűzszigetelt vacak Klefer centrál-teleszkóp ajtókkal is.
Megcsavarodott a váz??? Az nem semmi!
TörlésDe innentől nem kezdett el szorulni az aknában?
Illetve lehet ilyet hogy csak "Kiegyengetem" ?
Aztán utánna meg valaki leszakad rejtélyes anyagfáradás miatt.. xd