Fénykorában így nézett ki:
Aztán 2012 januárjában, egy péntek 13.-ai napon defektet kapott mikor a kapitány túl közelről akarta látni Olaszország Giglio szigetét:
A hajót sokan összehasonlítják a Titanickal, most én is azt fogom tenni. Ugyanis a Titanicon is voltak liftek.
A Titanicon már 1912 -ben sem kellett lépcsőzniük az utasoknak, nemmég a Costa Concordián a 13 emeletes hajón.
Bizony, a Titanicon tudtommal 4 lift volt kezelővel az utasoknak, 3db lift az elsőosztályon, 1db a másodosztály utasainak + 2 db teherlift.
A Costa Concordián 22db lift volt amiből 4db panorámalift + a teherliftek.
A Titanic liftjei így néztek ki:
Ez valószínűleg az egyik teherlift lenne:
A Titanicon a fedélzeten látszódnak is a liftmotorok:
A híres Titanic című filmben meg meg és nézhettétek a Titanic liftjeit működés közben, lásd az alábbi youtube videót:
Az RMS (Royal Mail Ship) Lusitania 1907-ben épített hajón már ilyen lift is volt:
Lusitania liftje |
A Costa Concordián 4db panorámalift volt, ezekről tudok is képet mutatni nektek:
Sőt még videó is van róluk fenn a youtubon:
Nagyon remélem hogy a Titanic és a Costa Concordia liftjeiben senki nem lelte a halálát. Bár a Titanicon az ütközés pillanatában nem szakadt meg az áramszolgáltatás addig a Costa Concordián viszont szinte abban a pillanatban elment az áram. A Costa Concordiának szikla hasította fel az oldalát amely miatt a gépház és vele együtt az áramellátás is elúszott szinte azonnal.
Remélhetőleg a liftszerelők nem a kapitány mögött ültek a legelső mentőcsónakban hanem amíg lehetett mentették a liftben rekedt utasokat.
Szerencsére a hajók nem egyik pillanatról a másikra süllyednek el tehát elméletileg akadt idő a liftből való mentésre is.
Automata, akkumulátorról működő vészmentő egységeket már újabban árulnak a felvonógyártók de jókérdés hogy egy hajón ami elvileg elsüllyeszthetetlen és elvileg áramszünet sem lehet soha hogy ott volt-e ilyen beszerelve. Vagy ha volt is jókérdés hogy karban volt-e tartva illetve működött-e.
Mert úgy mint egy UPS vagyis a számítógépek szünetmentes tápegységében is elöregszik az akkumulátor és 2-3 évente ki kell cserélni addig a liftek vészmentőiben is ugyanígy x időközönként akksit kell cserélni. Tehát ha volt is ilyen rendszer nem biztos hogy bírta az akksi a legközelebbi megállóig szuflával...
Egyéni pesszimista véleményem szerint nem volt ilyen beszerelve.
És amíg a Word Trade Centernél a tűzoltók "elfelejtették" a lifteket, a liftszerelők meg leléptek, innen kiindulva mindenkinek a fantáziájára bízom hogy a Costa Concordiánál a búvárok mennyire törődnek a liftek átnézésével....
De remélhetőleg a hajón lévő liftszerelő nem lépett le a kapitánnyal együtt és megmenekült mindenki!!
Tudtommal a WTC katasztrófából sem tanult a liftipar. A Costa Concordia és egyéb hajón lévő felvonókra nem tudom hogy van-e külön szabályozás vagy ugyanaz vonatkozik rájuk mint a szárazföldi liftekre. Itthon szerintem igencsak hiányos a felvonóipari szabályozás, legalábbis a tűzbiztos felvonóknál is sok a köd, szerintem külföldön sincs ez másképp, legalábbis a hajós liftekre vonatkoztatva.
Gondolok itt arra hogy hajón mekkora dőlésszöget stb kell kibírniuk a lifteknek, illetve van-e vízérzékelő az akna aljában hogy a gyakorlatban ne lehessen azt megcsinálni mint a Titanic című filmben... illetve hajóra kötelező-e az automata vészmentés... stb stb.
A liftakna aljában elhelyezett vízérzékelőt én itthon Magyarországon minden olyan liftre kötelezővé tenném amely a földfelszín alatt (alagsor, pince, mélygarázs, metróállomás, aluljáró, hajón stb) nyit ajtót.
Itthon még nem de külföldön már jópár baleset volt mikor a lifttel sikerült a delikvensnek lemenni a vízzel elárasztott mélygarázsba, vagy a vízzel megtelt alagsorba és ott beragadni majd megfulladni...
Egy vízérzékelő párezer Ft-os tétel és életeket menthetett volna. Egy mélygarázst egy árvíz, vagy egy felhőszakadás percek alatt feltud tölteni vízzel ha rosszul mennek a dolgok. Egy vízszintérzékelővel időben biztonságosan beragadt emberek nélkül kikapcsolható a lift mint újabban tűz esetén is leállnak (persze nem két emelet között hanem a programozott állomáson)a liftek nyitott ajtóval.
Egy mélygarázsban is életmentő lehet a vízérzékelő nemmég egy hajón!
Én szigorítanám a felvonók biztonságtechnikai előírásait!
Kötelező automata vészmentés, víz és tűzjelző beépítését írnám elő persze a kabin tetején belülről is nyitható vészkijárattal. A lift telepítésekor minimális tétel de megéri ha életeket ment!
Szerintem nem járja az hogy süllyedő hajón vagy egy lángoló toronyházban a liftekkel járók az "így jártak" kategóriába kerülnek. Legalábbis az elmúlt pár év ezt igazolta.
Olyan helyeken ahol nagyon gyakori a földrengés pl Japánban az új telepítésű liftekben van földrengésérzékelő. Ha lift földrengést érzékel akkor a legközelebbi megállóban megáll és kiengedi az utasokat. Ugyanis földrengés esetén általában nem azonnal megy el az áram tehát még egy ilyen egyszerű megoldással időben elkerülhető a beragadás. De a vízérzékelővel a fulladás, vészmentővel a bennégés is nagyobb eséllyel kerülhető el.
Minimális tétel... akkor ezek hiánya miatt miért halnak meg emberek?
Valóban egy vízérzélő és egy tűzérzékelő hasznos volna, bár meglehetősen ritka dolog ,hogy árvíz tombol valahol és még ritkább, hogy liftes házat is érint, a lehetőség fennáll és pár ezer ft-ot igazán megér.
VálaszTörlésAz viszont érdekes ,hogy a Titanicon majdnem az elsüllyedéséig van áram, nemcsak a Cameron éle nyálas film szerint ,de feljegyzések szerint is, hiszen órákkal később is adták a vészjeleket, a modern luxushajón meg azonnal elmegy, pedig 100 év alatt fejlődnie kéne a rendszernek ennyire. viszont mégse modern Titanic Costa concordia, hiszen legalább a mentőcsónakot mindenkinek szabályt átültették a Titanic után a gyakorlatba.
A Titanicon a 34 tagú műszaki alakulat mindvégig a helyén maradt, hogy fenntartsa a hajó világítását egészen az elsüllyedés pillanatáig. Mind odavesztek, hasonlóan ahhoz az öt postahivatalnokhoz, akiknek helyiségét elsők között árasztotta el a víz.
VálaszTörlés1912. április 14-én, vasárnap 23.40-kor a hajó jéghegynek ütközött, és április 15-én, hétfőn 2.20-kor, az ütközés után alig több mint két és fél órával kettétörve elsüllyedt.
A hajó fényei (2 óra 18 perckor) halványulni kezdtek, majd teljesen kialudtak.
http://hu.wikipedia.org/wiki/RMS_Titanic
-----------------
Tehát nemcsak a filmben hanem a valóságban is szinte végig az elsüllyedésig volt áram a hajón. A Costa Condordián meg az ütközés pillanatában elment.
Ez igaz, sőt a zenészek is végig játszottak, a gépházban pedig nyílván helyükön maradtak ,mert szivattyúzták a vizet , hogy lassítsák a süllyedést.
VálaszTörlésA balfaszság ott jött elő, hogy ész nélkül nyomultak a jéghegyek között mondván ha törik ha szakad időben odaérünk, mentőcsónak se volt elég, ha van megmenekül mindenki, valamint ,hogy addigra az összes vörös vészjelző rakétákat ellövöldözték mikor bulik voltak a hajón, így csak fehér rakéta volt, azt meg bár volt a közelben hajó (Californian), nem vette vészjelzésnek, ráadásul pont ők már figyelmeztették a Titanicot, hogy sok jéghegy van, ők meg is álltak, mondván majd reggel mennek tovább mikor látnak is valamit. A Titanic rádiósa meg leugatta, hogy kussoljál a parti adóval beszélek ,adta a gazdag utasok privát üzeneteit. A jéghegyről szóló üzenetet meg figyelmen kívül hagyta. Amúgy majdnem fokra pontosan megjelölték annak a jéghegynek a helyét az üzenetben, aminek végül nekimentek.