----------------
- Mi történik olyankor hogyha a STOP gombbal játszunk, tényleg előfordulhat-e olyan hogy üzemszerűen a vezérlés kiakad tőle?
-
Amikor megnyomod a Stop gombot, akkor gyakorlatilag az ún.
biztonsági vonalat szakítod meg. Ez egy olyan áramkör, amibe sorba be
vannak kötve az ún. biztonsági érintkezők: ajtó, biztonsági zár (tov.
bizti zár), sebesség határoló (tov. seb.hat.), feszítősúly,
fejérintkező, az ütköző (hidraulikus ütközőknél), fogókészülék. Ha ez a
vonal nincs meg akkor nem engedi elindulni a felvonót, ill. azonnal
megállítja a motor betápjának megszakításával és a fék elengedésével.
Ez a hirtelen megállás hosszú távon nem tesz jót a berendezésnek.
Ilyen esetben előfordulhat, hogy elveszti a pozícióját és a vezérlés nem
tudja, hogy hol jár éppen a fülke. Ez rossz esetben azzal járhat, hogy
nem tud újra indulni.
A régebbi szabvány (MSZ 04-11/1) kötelezően előírta, hogy legyen a
fülkében stop gomb, mondván, hogy ha valami szokatlant tapasztal az
utas, akkor meg tudja állítani a liftet. Azonban ennek semmi értelme nem
volt, mert maximum annyit ért el az utas, hogy beragadt. Ezért az új
szabvány (MSZ EN 81-1,2) már tiltja a stop gomb beépítését.
Röviden: igen előfordulhat, hogy nem indul újra a felvonó. Ezért
lehetőleg kerüljük a stop gomb hiábavaló nyomogatását, bármilyen
szórakoztatónak is tűnik. :)
- Szia!
Köszi szépen a választ! Azt hogy a stop gombot már tiltják hát szerintem nem jó dolog. Egyszerűbb lenne olyan vezérlés amit nem hülyít meg a STOP gomb.
Nézd meg az alábbi postot, mostmár működik benne a kutyás videó is, a kutyás videót érdemes megnézned:
http://felvono.blogspot.com/ 2012/02/liftaknaba-zuhanas. html
www.youtube.com/watch?v= TBoyRhLpB4c
Még annyi kérdésem lenne hogy szervizkódokat, tehát olyan kódokat amiket az utas a tablón a fülkében be tud billentyűzni ismersz-e? Pl hosszan nyomom az ajtócsukó meg a földszint gombot aztán expressz módba kapcsol a lift. Ilyenek Mo-on mennyire elterjedtek?
Nomeg hogy ezeket a válaszaidat megjelenthetem-e és ha igen akkor adod-e hozzá a nevedet?
Válaszod előre is köszi!
Köszi szépen a választ! Azt hogy a stop gombot már tiltják hát szerintem nem jó dolog. Egyszerűbb lenne olyan vezérlés amit nem hülyít meg a STOP gomb.
Nézd meg az alábbi postot, mostmár működik benne a kutyás videó is, a kutyás videót érdemes megnézned:
http://felvono.blogspot.com/
www.youtube.com/watch?v=
Még annyi kérdésem lenne hogy szervizkódokat, tehát olyan kódokat amiket az utas a tablón a fülkében be tud billentyűzni ismersz-e? Pl hosszan nyomom az ajtócsukó meg a földszint gombot aztán expressz módba kapcsol a lift. Ilyenek Mo-on mennyire elterjedtek?
Nomeg hogy ezeket a válaszaidat megjelenthetem-e és ha igen akkor adod-e hozzá a nevedet?
Válaszod előre is köszi!
-
Szia!
Stop gomb tiltása nem butaság. Egész egyszerűen
nincs semmi értelme. Még ha utána garantáltan újra indulna akkor sincs
értelme, mert akkor minek állítaná meg az utas. Egész egyszerűen semmin
nem tud változtatni a zárt fülkében. Az ellen, hogy odacsukjon valamit a
záródó ajtó, bőven elég egy ajtó visszanyitó gomb a tablón és/vagy egy
fényfüggöny. Ez utóbbiból létezik olyan típus, amely 144 sugárral fedi
le az ajtónyílást (bár megjegyzem, hogy ezt nem mindenhol szerelik fel a
borsos ára miatt), ez azt jelenti, hogy gyakorlatilag max. egy ujjnyi
vastagságú tárgyat nem érzékel, és azt is be kell célozni, hogy éppen ne
érzékelje. Továbbá minden automata ajtón van szorításgátló, amely max.
150 N-nál nagyobb akadályozó erő hatására azonnal visszanyitja a csukódó
ajtót. Ez az üzemelő felvonók túl nyomó részén működik is, ha éppen
nem, akkor lehet, hogy csak be kéne állítania a karbantartónak.
Nem tudok róla, hogy a Mo.-on forgalmazott vezérléseknek lenne
bármilyen titkos kódja, de talán érthető, hogy még ha tudnék róla, akkor
sem mondanám el.
Egy megjegyzés a horrorisztikus balesetekkel
kapcsolatban, amiket megjelentettél a blogon: azért szerintem sejthető,
hogy az oroszországi felvonók állapota távolról sincs olyan jó, mint a
magyarországiaké. Különösen annak fényében, hogy a hatósági
ellenőrzésekre vonatkozó magyarországi szabályok Európa szerte
kiemelkedően szigorúak. Pl. nagyságrendekkel szigorúbbak, mint a
németországi! Magyarországon - legjobb tudomásom - szerint nem történt
utast érintő, nyírásos, halálos baleset évtizedek óta - szabályosan
épített felvonón. Az illegálisan épített, barkács felvonókról most ne
beszéljünk, az egy másik történet. Ha gondolod, akkor majd megkeresem
neked a vonatkozó statisztikát.
A leveleimet nyugodtan megjelentetheted és adom hozzá a nevem is.
- Szia!
Köszi szépen a választ! Már annyit kérdeznék még tőled mint liftes embertől hogyha valaki játszik a lifttel (pl stop gombot nyomogat) akkor haragudtok-e rá ha ezmiatt kell kiszállni?
Illetve kitudod-e deríteni hogy mi okozta a megállást ha hazudozik az utas? :-)
Mert nem tom, lehet sok szerelő örül hogy dejó, elbaszták a liftet van munka, van pénz, de lehet mások meg nem örülnek hogy na megint lehet kimenni Bivalybasznádra. Te ezekről hogyan vélekedsz?
Köszi eddigi leveleidet is!!
Üdv: Zsolt
Köszi szépen a választ! Már annyit kérdeznék még tőled mint liftes embertől hogyha valaki játszik a lifttel (pl stop gombot nyomogat) akkor haragudtok-e rá ha ezmiatt kell kiszállni?
Illetve kitudod-e deríteni hogy mi okozta a megállást ha hazudozik az utas? :-)
Mert nem tom, lehet sok szerelő örül hogy dejó, elbaszták a liftet van munka, van pénz, de lehet mások meg nem örülnek hogy na megint lehet kimenni Bivalybasznádra. Te ezekről hogyan vélekedsz?
Köszi eddigi leveleidet is!!
Üdv: Zsolt
-
Szia!
Röviden nagyon nem örülünk. Bár a
mentést általában vagy egy ott lakó/dolgozó intézi vagy távfelügyelettől
mennek ki, de általában utána kihívják a karbantartót, hogy derítse
ki, hogy mi volt a gond. A karbantartó általában átalány díjas
szerződésben van az üzemeltetővel, tehát plusz pénzt nem kap az ilyen
kiszállásért. A korszerűbb elektronikus vezérlésekben van hibatároló,
tehát abból ki tudja olvasni a megállás okát. De hallottam már olyan
esetet, amikor a karbantartónak feltűnt, hogy minden hétköznap reggel
7:45-kor állt meg a lift. Egyik reggel odamentek addigra és a fülke
tetőn vártak. Kiderült, hogy a gondok kedves gyermeke iskolába menet
rendszeresen csinált valamit (már nem emlékszem, hogy pontosan mit)
amitől megállt a felvonó. Amikor produkálta a hibát becsukták felülről a
fülke ajtót és kedvesen meggyőzték róla, hogy ez nem jó szokás. Többé
nem volt ilyen gond a lifttel.
De alapvetően gondold el az a szituációt, amikor éppen javítasz egy
tényleg hibás felvonót, agyilag teljesen benne vagy a hibakeresésben,
mikor is jön a telefon, hogy menni kell egy másik címre 5-10-15 km-re.
El kezdesz kapkodni vagy ott hagyod átmész a másikra és elkezded
keresni, hogy ott mi volt a hiba. Te sem örülnél, főleg, ha még hazudik
is a kedves "áldozat", amivel teljesen elterel a megoldástól. Ennyit
erről.
Még egy apróság, amit már többször akartam mondani csak mindig
elfelejtettem: többször felmerült, hogy nincs kiragasztva a fülkében az
éves fővizsgálatot igazoló matrica. Ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy
nem történt meg a vizsgálat. Ha elmaradt volna, akkor már rég megjött
volna a bünti az önkormányzattól, ~1 milla. Ez inkább szakértőtől függ:
valaki mindig szabályosan kiragasztja, vannak akik úgy vannak vele, hogy
úgyis leszedik a kedves utasok, vagy a takarító, ezért inkább ki sem
ragasztják, vagy a felvonókönyvre rakják inkább. (Sőt hallottam olyat,
hogy egy elegáns szállodában a tulaj közölte a szakértővel, hogy meg se
próbálj elcsúfítani egy matricával a liftet.)
Üdv
Üdv
Lukács Zoltán
-----------------------------------------
Mégegyszer nagyon köszönjük Lukács Zoltánnak a segítségét!
"Stop gomb tiltása nem butaság. Egész egyszerűennincs semmi értelme. Még ha utána garantáltan újra indulna akkor sincs értelme, mert akkor minek állítaná meg az utas. Egész egyszerűen semmin nem tud változtatni a zárt fülkében."
VálaszTörlésSzerintem meg egyáltalán nem az.
Itt a mi esetünk is. Van egy liftünk amit képtelenek rendesen megcsinálni. Rendszeresen túlfut, van amikor rossz irányba indul el (a múltkor le helyett felfelé ment és a 9-en túlfutott).
Ma úgy jártam, hogy a 7-en a lift nem állt meg. Belassított, de nem állt meg. Lassan ment tovább. megnyomtam a 8-at de ott se állt meg. Ment tovább. Ekkor - stop gomb híjján - kifeszítettem az ajtót, erre megállt. Már elhagytam a 8-at is, majdnem a 9-re értem. Küzdenem kellett a liftajtóval mert állandóan be akart csukódni. Én pedig nyugodtabb lettem volna, ha kijön a liftügyelet és az ő felügyeletük mellett indul újra.
K2 perc után a lift megunta, elkezdett felfelé és lefelé villogni a nyíl. Ekkor lassan lement a földszintre és minden visszaállt látszólag a rendes kerékvágásba.
Csakhogy... Ha nem állítom meg, nem zavarom össze lehet túlmegy a kilencediken, mint múltkor és onnan nem indul vissza az tuti.
Szóval szerintem igenis kell a liftbe egy STOP gomb. Mert ha bármi rendelleneset észlel az ember lehessen már megállítani a gépet!!!
Aki mást mond az még nem járt úgy, mint ma én...
Erről ennyit.