2011. július 30., szombat

WTC: több mint 200 ember halt meg csak a liftekben

World Trade Center 110 emeletes épületében, tornyonként 106 lift volt. Összesen: 212 felvonó a két toronyban együttvéve. De ha az egyéb kiszolgáló létesítményeket is összevetjük akkor már 239db felvonónál járunk.
 Mindegyik felvonóval nem lehetett elmenni a legfelső emeletig, az horribilis költség lett volna. Meg gondolj bele, mikorra érnél fel egy olyan lifttel ami mind a 110 emeleten meg tudna állni?
Ezért voltak úgynevezett expressz liftek amikkel rögtön a legfelső szintre lehetett menni, de csak oda. Így aki felakart jutni igen gyorsan megtehette. Továbbá voltak olyan liftek amik csak az átszállóállomásra akarom mondani emeletre mentek. Tehát ha elkartál jutni egy bizonyos emeletre lifttel akkor nagy valószínűséggel csak átszállással tudtál volna menni. Tehát felliftezel egy átszállóállomásra, ott meg átszállsz egy helyi liftbe, de nem mindegy hogy melyikbe mert azok sem állnak meg minden emeleten.
Nézd meg a képet, a pontok jelölik az aknákban azokat a helyeket ahol megállt a lift:

Persze a teher, meg áruszállító liftek nincsenek az ábrán feltüntetve.
De volt két olyan lift ami a pincétől a padlásig elvitt és minden emeleten meg tudtál vele állni. Ezért is voltak akik az alagsorban sérültek meg a rájuk robbanó liftaknától...
Itt van egy másik ábra ami tartalmazza a liftaknákat és a megállóikat:


Még szerencse hogy nem minden liftakna szelte hosszában végig a tornyot... mert ugye mikor becsapódtak a repülőgépek azok elpusztították a liftaknákat is.  Akik a becsapódás pillanatában a felvonókkal utaztak, többségüknek nem volt szerencséjük. Mondanom sem kell hogy a robbanás erejétől még azon liftek többsége is megállt amiknek a liftaknája nem rongálódott meg akkor rögtön.
Minden idők legnagyobb liftbalesete is volt ez, több mint 200 ember lelte halálát a liftekben.

Ezt nem nagyon szokták hangoztatni de a WTC liftjeiben rekedteknek több okból sem volt szerencséjük.

- A liftek felében egy újonnan alkalmazott biztonsági berendezést szereltek fel. Egy úgynevezett door restrictors nevű berendezést ami megakadályozza az ajtók 4 inch vagyis 10cm-nél való továbbnyitását ha nincs elég közel az aknaajtó. Ha a liftfülke 18 inch vagyis 45cm-nél távolabb állt meg a legközelebbi megállótól akkor nem lehetett nyitni a fülkeajtót. Ezeket azért szerelték fel mert sokan mikor beragadtak nem várták meg a szerelőt hanem saját maguk kimásztak. Persze sokan voltak elég bénák hogy beestek a liftaknába stb és meghaltak. Persze sok hülyegyerek nemcsak tujázni szeret hanem Amerikában divat a lift szörfölés is.  Csak amíg nálunk a villamos ütközőjén utaznak, ott meg a lift tetején. Persze sokakat csonkolt is meg feldarabolt a lift. Ugye a lift tetején nem biztonságos az utazás.
Na az ilyenek miatt szerelték fel a liftekbe azt a berendezést ami miatt lehetetlen kinyitni a liftajtót ha beragadsz.  Itthon Mo-on tudtommal nincs ilyen lift, ha beragadsz a lakótelepi lifteddel akkor kézzel simán eltudod tolni az ajtót. És ha szerencséd van és kitudod nyitni az elég közeli aknaajtót is a belső retesz működtetésével akkor ki is tudsz mászni. Ja csak be ne ess a fülke alá az aknába.
Ezért a WTC tornyaiban már több mint fele liftben be volt szerelve a door restrictors berendezés, a liftek tetején lévő vészkijáratot meg kívülről (felülről) bezárták. Magyarországon pl a lakótelepi lifteknek a tetején nincs is vészkijárat. Csak pár új kórházi liftnél van a tetőn vészkijárat, hogy zárják-e nem tudom.
De pl a WTC-ben is mondván az utas ne türelmetlenkedjen, ha bedöglik a lift akkor így szánt szándékkal sem tud kimászni és lezuhanni az aknába. Majd megy a szerelő és kiszabadítja.
Ez mind szép és jó ha van szerelő aki rögtön megy. De ha nincs...?
Akik a WTC-ben beragadtak egy az új biztonsági berendezéssel felszerelt lifttel ami elméletileg az ő biztonságukat óvta volna azok közül senki nem jutott ki élve. A berendezés úgy volt tervezve hogy ne tudd kinyitni az ajtót belülről, ne tudj kijutni semmiképp a liftkabinból. Nem is jutott ki senki... szerencsére voltak olyan liftek is a WTC-ben amibe ez nem volt beszerelve, azokból vannak is sikeres túlélők.

- tovább rontotta a helyzetet hogy a tűzoltók nemigazán foglalkoztak a liftekkel. Tudtunkkal egyetlen embert sem mentettek ki WTC liftből a tűzoltók.  De ez nem feltétlen a tűzoltók hibája. A liftek úgy voltak programozva hogyha tűz van akkor automatikusan lemennek a legalsó végállomásra és nyitott ajtóval várnak. Magyarországon is már üzemel jópár lift ami a tűzjelzés hatására lemegy a kijelölt állomásra (általában földszint) és nyitott ajtóval vár. Sem elhívni nem lehet, sem elindítani. Ilyenkor csak a tűzoltók tudják elindítani spéci kulccsal. Ez azért jó mert ha a tűzoltók bemennek az épületbe akkor látják hogy na, minden lift itt a földszinten van nyitott ajtóval akkor tuti nem ragadt be senki. De a WTC-ben nem ez történt. A még működőképes liftek többsége sem ment le a programozott állomásra, de ha le is ment akkor sem nyitott ajtóval várt. Így nem is lehetett tudni első ránézésre hogy na ott a lift üresen csak nem nyitott ajtót, vagy elakadt esetleg valakikkel valahol. Így ez nagyon megnehezítette a tűzoltók munkáját liftügyileg.
Ilyen pl egy biztonsági ajtóretesz egyik tipusa, a kép alapján sem egyszerű eldönteni hogy na most mit is kell csinálni hogy nyíljon...


Sőt tűzoltóknak is azt tanácsolják a "mentési gyakorlaton" hogyha lifttel mennek menteni akkor bizony vigyenek magukkal hidraulikus feszítőket hogy ki tudjanak tőrni ha szükséges. Sajnos ezeket egy kinyúlok és kiakasztom módszerekkel nem lehet leküzdeni. Pláne hogy direkt így tervezték, mondván ha beragadtál akkor bent vagy a legnagyobb biztonságban. Ez általában igaz is. Ja hogy kivétel a földrengés, tűz, terrortámadás, árvíz stb stb esetén? Ez sajnos nem jutott eszükbe a törvényhozóknak és beszerelőknek.
Sajnos a mai napig nem tiltották be!!!

- 80 liftszerelő volt szolgálatban a WTC-ben. Többség elmenekült magukra hagyva a liftekben rekedt utasokat!!!


Szóval nagyon nem volt szerencsés akkor liftben utazni.  Mert ha a biztonsági zárakkal felszerelt fülkében utaztál akkor az kellett hogy 18 inchnél kb 45 centinél közelebb állj meg az aknaajtóhoz.  Mert ha 45 centinél távolabb állt meg akkor lehetetlen volt teljes szélességben (10 centinél jobban) kinyitni az ajtót belülről!  De ha még 18 centin belül állsz meg akkor is ki kell nyitni még az aknaajtót is amit szintén zár véd. De sajnos egy olyan liftben ahol nincs minden emeleten megálló elég nagy mázli kell ahhoz hogy pont egy megálló 45 centis vonzáskörzetében állj meg.  Ja és persze nyisd ki az aknaajtót is sötétben füstben, esetleg mikor már perzsel a tűz is... :-(

Mi történt az olyan liftekben ahol még nem volt a door restrictors beszerelve?
Az olyan liftekben addig a villanymotorok tartották az ajtót zárva. A panelházi relés liftekben is menet közben nem zár hanem csak a motor villamos nyomatéka tartja zárva az ajtót. A WTC-ben is így zárt néhány ajtó. De a WTC-ben több erős férfi tudta csak legyőzni a motorokat ( a door restrictors még ők sem), de ha elment az áram akkor legalább a fülkeajtók nyithatóak voltak.
Az ilyen liftekből menekültek is meg emberek, persze ahhoz is nagy mázli kellett.

Ennyi maradt a WTC liftjeiből, egy összetört liftmotor amit még elsőnek sugárhajtóműnek hittek
:


Mindenesetre felháborítónak tartom hogy hogyan mertek engedélyezni és be is szerelni ilyen ajtóblokkoló megoldásokat a liftekhez. Továbbá az is felháborító hogyha már van vészkijárat a fülke tetején akkor miért van az zárva... 

Én úgy lennék vele hogy felesleges az ajtóblokkoló meg ilyesmi rá, én kötelezővé tenném minden liftajtóra a vésznyitót és minden liftfülke tetejére a vészkijáratot. Ja és a fülketetőn a vészkijáratot semmiképp nem zárnám le, sőt még egy akár kötéllétrát is odatetetnék. Aki meg kiakarna mászni poénból... hát aki hülye haljon meg! De legalább katasztrófa esetén ki tudsz menni.

Mert ha jön pl egy WTC-hez hasonló épülettűz akkor ha akarnának sem tudnának időben kimenteni. A liftakna kéményként viselkedik tűz esetén. Imádkozhatnál hogy a tűz helyett a füst öljön meg előbb. Ezért fontos hogy te magad is kitudjál jutni külső segítség nélkül!
Óriási hiba szerintem hogy most úgy tervezik, úgy telepítik a lifteket hogy külső segítség nélkül ne juthass ki!

Remélem nem kell több áldozat, a felvonóipar remélhetőleg tanult minden idők legnagyobb felvonóbalesetéből!

Őszinte részvétem mindenkinek!

Akit bővebben érdekel a WTC annak ajánlom eme linket:
http://wordtradecenter.blogspot.com/

3 megjegyzés:

  1. Magyarországon elég sok door restrictors lift van, még lakóházakban is.

    VálaszTörlés
  2. Manapság már bagóért be lehetne kamerázni minden liftet, így a huligánokat, akik indokolatlanul kimásznának, simán el lehetne kapni, és megbüntetni!

    VálaszTörlés
  3. 1, Vészkijárat Mo.n csak a biztonsági felvonókon van, így ez csak a liftek 2-5% át érinti.
    2, Az általad említett fülke ajtó zárszerkezet oka az emberi hülyeség. Nálunk csak akkor kell felszerelni, ha az akna fala és a fülke küszöb között 140 milliméternén nagyobb a hézag, azaz ki lehet bújni. Két megoldás ajánlott. Vagy végig lemezelik az akna homloksíkot, hogy 30 mmer nél ne legyen nagyobb a hézag, vagy a zár.

    VálaszTörlés