2012. február 8., szerda

Tológombos liftvezérlés

A tológombos lift a legelső liftvezérlés egyike volt. Hívni nem lehetett, csak belülről a fülkéből lehetett vezérelni a liftet. A kívánt emelet gombját benyomva a lift elindult majd mikor odaért az emeletre akkor az aknában lévő "kilökő" kilökte a gombot ezzel leállítva a hajtást. Ezekután kiszállva vissza kellett küldeni a földszintre hogy más is fel tudjon vele menni. Igen kényelmetlen hogy fentről nem lehet felhívni a fülkét ezért sokan döntöttek a modernizálást mellett.
Az alábbi videón egy tológombos liftet láthattok, egy részlet a felújítás előttről és egy utánna hogy milyen is lett a felújítás után.
A videót Bandinak köszönhetjük, ő újította fel az alábbi videón szereplő liftet:


A felújítás után jól látszik a videón a kíméletesebb gyorsulás, továbbá a vadonat új sebességhatároló berendezés ami "bólogat" a hajtómű előtt és megakadályozza a túl gyors mozgást (zuhanást). :-)

A fenti lift eredetileg igen egyszerű konstrukció volt.

De aztán jöttek a relés gyűjtővezérlések amelyek már nagyban bonyolították az egészet. Relés vezérléssel majdhogynem ugyanazt megtudták csinálni a régi liftek is mint a maiak. Vagyis hívható, hívásokat, betáplált emeleteket megjegyzi, felfele, lefele is gyűjti az embereket stb. Mindezt megoldották mikroprocesszorok, számítógépek nélkül is.
Mosmár pedig a relés vezérlést leváltotta a számítógépes vezérlés,  mindent a számítógép felügyel és irányít. A számítógéppel meg már szinte bármilyen igénynek megfelelhetünk. Prioritásokat beállíthatunk, összehangolhatunk jósok felvonót stb stb.
Nade amíg a tológombos liftnél az egyszerűsége miatt a házmester vagy egy helybenlakó mekkmester is buherálgathatott, legalábbis nem csinálhatta volna de balesetveszélyt okozva próbálkoztak addig egy relésnél már megmukkanni sem tudtak, sőt a számítógépes vezérlés meg már nemhogy a házmestert de néha a liftszerelőt is elzavarja. Nem tudod a belépési  kódot vagy nincs spéci diagnosztikai kiolvasód akkor még egy áldott hibakódot sem árul el neked csak a szakszerviz embereinek.
Amúgy a relés vezérlés a kis forgalmú épületeknek még ma is megfelelő alternatíva lehet!

Én relés liftet rakatnák a házamba az is biztos. A relésnél nem száradnak ki a kondik, nem fagy le a számítógép és a kissebb elektromágneses viharokat is jól tűrik, sőt saját magam is tudom buherálni.. :-) D
De a liftgépházba csak szakavatott embernek szabad szerelgetni, hisz életek múlhatnak rajta.
Az alábbi videó egy 1970-es években épült szuperszónikus relés vezérlésű expresszlift gépházában készült:
itt a második rész, nagyon érdemes megnézni:

A fenti liftvezérlés nem kér kódot a javításhoz.... nade ember legyen a talpán aki ott kibogozza hogy na mi szállt el.

18 megjegyzés:

  1. Anno csináltam videót én is a melóhelyen lévő liftekről ,azok is relések, kattognak a kapcsolók mint az őrült. Még egy megsárgult vastagon poros használati utasítás is volt ott, leírva mi mire való meg hogyan kell kézi vezérlésre átkapcsolni, meg lecsörlőzni a fülkét a földszintre ha beragadt valaki. A portás és a karbantartó ismeri is az eljárást.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Te is érdeklődsz a liftek után látom! :-) Ha már gépházban járkálsz... :-) D
      Ui: nincs meg az a videó?

      Törlés
    2. Dede, a másik gépen meglesz. Amúgy a gépházba nem lehet csak úgy bemenni, akkor azért sikerült, mert a tetőn van egy klíma kültéri egysége, ami nyáron bedöglött és én engedtem be a szerelőket, vagyis a portán felvettem a kulcsot és megmutattam nekik a tetőn melyik kültéri egység döglött. Ameddig a klímát javították a szerelők a lifteket is megnéztem a gépházban.

      Törlés
    3. Szóval besunnyogtál... :-) D Bár én sem hagytam volna ki!
      Sajna én nem lakok ilyesmi helyen, de ha liftes házban laknék, vagy munkahelyen akkor bizony nagy barátságot kötnék a liftkarbantartóval, de legalábbis biztos bekönyörögném magam!

      Törlés
    4. Nálunk külsős cégek javítják a lifteket, meg időnként ellenőrzik. A fülkében lévő matrica szerint 2010-ben nézték meg utoljára. Ha elromlik akkor persze hívjuk a szerelőt. Amúgy a portán van kulcs hozzá, mert a tetőre is csak a gépházon át lehet kijutni, és a tetőn van több klíma kültéri egysége, ha azokkal van baj a szerelőt ki kell oda engedni ill. van itt tévé antenna is. A portásoknak és a karbantartónak van kulcsa még ide, nekik meg is tanítják és ismerniük is kell, hogy ha valaki beragad a liftbe, mert pl. áramszünet van, akkor ki tudják szedni az embert, úgy, hogy a gépházból kézzel lecsörlőzik a fülkét a földszintes ill. a legközelebbi ajtóig. Náluk van a liftkulcs is, amivel lehet a külső ajtókat nyitni.

      Törlés
    5. 2010????
      Akkor ott valami nem stimmel! Havonként kell ellenőrizni, évenként pedig a nagyvizsga, azt szokták kimatricázni. Tehát már a 2011-es matricának is ottkellene hogy legyen, sőt lassacskán a 2012-es is. Évente van nagyvizsga.
      Persze a matricát nem mindig ragasztják ki. De van ahol szokás.

      Erről az ellenőrzésről akarok is egy blogpostot csinálni, felvettem pár liftes céggel a kapcsolatot, hátha valaki megválaszolja.
      De lényeg, havonta rutinellenőrzés, évente mindenre kiterjedő vizsga.

      Törlés
    6. Mára már mindkettőn ott a 2012-es TÜV SÜD matrica.

      Törlés
    7. És a 2011-es? :-) Egy évet benyeltek? :-) D
      Akkor megvolt a 2012 évi kötelező nagy vizsgája a lifteknek.

      Törlés
    8. Máris nyugodtabban szállok be ezekbe a liftekbe. 2011-ben is biztos megvolt ,csak max. nem ragasztották ki a matricát.

      Törlés
    9. 2011? Hát ez Magyarország, lehet mégse volt az meg! :-)
      De amúgy most biztonságban érezheted magad. Ilyenkor a vészféket, minden biztonsági berendezést letesztelnek.

      Törlés
    10. Ami még érdekes, hogy mindkét liftnél ugyanaz a fajta vezérlés van, erről írtál egy másik posztban. Viszont a másik liftnél minden emeleten van pozíciójelző, azaz mutatja egy hétszegmenses kijelző melyik emeleten van éppen a lift, ennél csak a földszinten van ilyen egyébként csak azt látod felfelé vagy lefelé megy.

      Törlés
    11. Attól még lehet ugyanaz a vezérlés hogy nincs minden szinten pozíciókijelző. Az csak egy opció. De hétszegmenses? Hányemeletes házban dolgozol te?
      1000000 emelet? :-) D
      Bár végülis szöveget is kiírhat rajta.

      Törlés
    12. Azért hétszegmenses, mert 7 különböző eleme van, Abből képes a számokat kirajzolni 0-9-ig. A 8-asnál mindegyik szegmense világít egyesnél csak kettő. Amúgy 6 emeletes, a ház.

      Ha kell tudok képet felrakni a hívópanelről is. Van rajta egy hívás gomb, az egyiken a pozíciójelző, ill. még két másik LED, ami jelzi merre megy a lift, fel vagy le, meg egy üzemen kívül, ami ugye akkor világít ha megint elromlott.

      Törlés
    13. Értem! Nem fontos de küldhetsz képet a hívópanelről is. Max kiegészítem a postot hogy na ehhez a gépházhoz ez a hívópanel tartozik. De ha már a hívópanelről küldesz akkor a liftajtóról, fülkéről és a belső panelről is küldjél légyszi! :-)

      Törlés
  2. Apropó, arról is írsz a cikkben, hogy a modernizált digitális vezérlésű lifteknél már simább az út, nem rángat mikor elindul vagy megáll, nem nyikorog meg recseg-ropog haladás közben stb. Erről egy történet is van, egy lakótelepen a panelfelújítás része volt a 30-40 éves régi lift modernizálása is, kicserélték a régi motort és a vezérlést digitálisra, így már simán haladt, nem rángatott, hangtalanul ment, digitális pozíciókijelző is került rá, így minden szinten látod épp hol tart a lift és merre megy. De a lakók agyatlanabbik része, persze azt hitte a lift elromlott, mert nem indul el, és nem érzik, hogy haladna, hiszen a régi, nyekergő-nyikorgó, rángató stílushoz szokott, és ilyenkor ütötte-vágta az ajtót, meg a fülke oldalát, ráfeküdt a vészcsengőre stb. A sokadik kiszállás után a szerelő megunta és elhangolta kicsit a vezérlést, így mint a réi lift jól rántott egyet megálláskor és induláskor. Azóta nincs rá panasz.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát igen, a régi panelházban még ma is sokhelyen ha megnyomom a lifthívó gombot akkor néha hallani a gépházi relék kattogásait, aztán egy nagy csattanással bezárul az ajtó, a lépcsőházi világítás behalványulásával, az épület beremegésével elindul a lift majd szintén csattogásokkal odaér hozzám.
      Nehéz átszokni.
      Amúgy én is jártam olyan liftben ahol ha becsukódott az ajtó meg sem éreztem hogy elindult!!! Azt hittem hogy beragadtam mire a kijelző váltott, majd a célállomáson meg nyílt az ajtó. :-) D
      De engem is idegesít az ilyen, szeretem érezni hogy haladok! :-)

      De ez is emberfüggő. Én szeretem ha ránt a lift. Mások meg utálják.

      Törlés
  3. Mondjuk egy jelfogós/relés vezérlésben is lehetnek kondik. :)

    VálaszTörlés
  4. Ajánlott film: Szellem a toronyházban. (Spuck im Hochhaus)
    Mesefilm élőszereplőkkel és egy szellemmel. Néhány jelenet a liftben és a gépházban játszódik.

    VálaszTörlés