2013. május 17., péntek

Kínában is veszélyes liftezni

Ritka az a hely ahol a karbantartásra normálisan odafigyelnek. Szerencsére sok gépet eleve úgy terveznek hogyha abszolúte nincs karbantartás akkor se legyen halál a vége, maximum megáll a gép. Lifteknél ez fokozottan igaz.  De ha netalántán tervezési hiba (bár a tervezők sem gondolhatnak mindenre) vagy nem megfelelő karbantartás akkor már kész is a baj.

2013.05.15 .-én dél kínai Shenzenben egy 24 éves kórházi gyakornoknő halt meg liftbalesetben. A 16. emeleten szállt be, a 3. emeleten pedig kiakart szállni. Csak éppen rázáródott az ajtó aztán lement a földszintre szanaszét szaggatva a nőt. A liftben még voltak többen, de sajnos STOP gomb nélkül és hibás ajtóérintkezővel semmit nem tehettek az utastársuk megmentése érdekében. Az esetet a biztonsági kamerák is rögzítették de a felvételt nem hozták nyilvánosságra.

A karbantartók azt mondták hogy 3 nappal azelőtt ellenőrizték a liftet, az épület tulajdonosa meg azt mondta hogy hiába szólnak ha hiba van sosem javítják meg. Tehát megy az egymásramutogatás.  Kínában 15 naponként kellene a lifteket ellenőrizni, persze hiába a szabály ha ez nem történik meg.
Sőt Kínában divat kiiktatni a fotocellákat, fényfüggönyöket hogy a liftet ne tudják "tartani" az emberek. Csak amikor már itthon is megszokták az emberek hogy nyugodtan odaléphetünk a záródó liftajtók közé mert "úgysem csuk oda" és senki nem számít arra hogy esetleg se fotocella se semmi, sőt még ajtóérintkező sem és rávágódik az emberre, sőt még el is indul a lift akkor jön az amit a fenti képeken láthatunk.  Ezért fontos hogy a záródó ajtók közé ne ugorjunk, sosem tudhatjuk működik-e az odacsukásvédelem, illetve az ajtóérintkező biztonsági köre.

A liftbalesetek 80%-át karbantartási hiányosság okozza. Ilyen volt pl a 2011-es szintén kínai baleset is mikor Sanghajban 2025 Zhongshan West Road kereskedelmi épületében történt. 
21 emberrel 5 emeletet zuhant a lift mire leértek az alagsorba. A becsapódás ereje akkora volt hogy a  mennyezetről leszakadtak a lámpák, a vezérlőpanel is kiszakadt a helyéről, de szerencsére az emberek csonttörésekkel de mindenki túlélte. A balesetet az okozta hogy a 13 személyes liftbe 21 embert szállt be, de önmagában ennek nem szabad lett volna balesetet okoznia. Ja csak épp nem működött a túlterhelésérzékelő. Ez itthon sem szokott működni. Épp ezért szokták akkorára méretezni a fülkét hogy annál több teher ne is nagyon férjen be mint amennyit elbír így is kizárva az emberi hülyeséget. De itt a 13 ember helyett mégis beszállt 21 fő, sőt még a túlterhelésérzékelő hibájának sem szabadott volna balesetet okoznia hisz a lifteket eleve túlméretezik. A halmozott hibák sorozata okozta végül a sok zúzódást meg csonttörést. Mert olyan főalkatrészeket amelyeket pl előírás szerint 3 évente cserélni kellene, 10 év alatt sem cseréltek ki. Tehát az események láncolata a következő volt:
- karbantartás nuku
- túlterhelésérzékelő elromlik (minek az, megy az nélküle is ugye)
- valahogy mégis sikerül jelentősen túlterhelni
- a drótkötél elszakad
- vészfék karbantartás hiányában az eleve túlsúlyt nem tudja megfogni
- lezuhantak az alagsorba, szerencsére túlélték

Aztán a végén mindenki tagadott mindent, a liftre meg kirakták "Karbantartás alatt".


2 megjegyzés:

  1. Drótkötél szakadás esetén nem fognak be a fékek a fülkén, amik a sínhez rögzítik? Ill. a tárcsán lévő fék sem, ami túl gyors zuhanásnál állítja meg a mechanikusan? Vagy ezek sem működtek? Mert az súlyos hiba lenne. Szerencsére a magyar szabványok EU-n belül ill. világszerte is nagyon szigorúak, itt ilyesmi nem történhet meg, a tológombos ill .a relés liftek is halnak ki ,ahol még lehet mekkmesterkedni. Olyanról már én is hallottam, hogy liftből való mentésnél a biztonsági őr, akinek volt vizsgája liftből mentésre, vagyis ,hogy a gépházban kézzel lecsörlőzze a fülkét a következő emeletig, hogy a beragadtat kiszedjék, túl gyorsan engedte és befogott a fülkefék, odarögzítette a sínekhez, se előre se hátra. Szerencsétlen ember meg órákig várhatott ott mire kiért a szerelő, de azzal így ő se sokat tudott kezdeni, tűzoltók szedték ki végül a fülke tetejének a szétflexelésével.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De befognak a fékek, gondolom most is befogtak azért nem haltak meg, csak ugye karbantartás nélkül a kopott síneken jelentős túlsúllyal ez nemigazán sikerült a féknek. Pláne ha a sebességhatároló is csak későn húzta be a féket mikor már meglódult a kabin lefelé.

      Törlés