Ritka az a hely ahol a karbantartásra normálisan odafigyelnek. 
Szerencsére sok gépet eleve úgy terveznek hogyha abszolúte nincs 
karbantartás akkor se legyen halál a vége, maximum megáll a gép. 
Lifteknél ez fokozottan igaz.  De ha netalántán tervezési hiba (bár a 
tervezők sem gondolhatnak mindenre) vagy nem megfelelő karbantartás 
akkor már kész is a baj.
2013.05.15
 .-én dél kínai Shenzenben egy 24 éves kórházi gyakornoknő halt meg 
liftbalesetben. A 16. emeleten szállt be, a 3. emeleten pedig kiakart 
szállni. Csak éppen rázáródott az ajtó aztán lement a földszintre 
szanaszét szaggatva a nőt. A liftben még voltak többen, de sajnos STOP 
gomb nélkül és hibás ajtóérintkezővel semmit nem tehettek az utastársuk 
megmentése érdekében. Az esetet a biztonsági kamerák is rögzítették de a
 felvételt nem hozták nyilvánosságra.
De UPDATE: sokan megkérdőjelezték illetve tagadták hogy ilyen megtörténhet így mégis nyilvánosságra hozták a biztonsági kamera felvételeit. A videón jól látni hogy megáll a lift, ajtót nyit majd mikor éppen kilépne a nő ismét elindul lefelé és a nőnek pont elkapja a fejét és begyűri a fülke és a liftakna közé. Ekkor megtorpan a felvonó pár másodpercre, gondolom a vezérlésnek csak feltűnt a nyitott aknaajtó, a nyitott fülkeajtó nomeg az emberi test de ennek ellenére majd ismét megindul a hajtás lefelé.  A többiek megpróbálták visszarántani de mindhiába, a felvonó nyitott fülkeajtóval megy tovább lefelé majd beragad két emelet között.  
A
 karbantartók azt mondták hogy 3 nappal azelőtt ellenőrizték a liftet, 
az épület tulajdonosa meg azt mondta hogy hiába szólnak ha hiba van 
sosem javítják meg. Tehát megy az egymásramutogatás.  Kínában 15 
naponként kellene a lifteket ellenőrizni, persze hiába a szabály ha ez 
nem történik meg.
Sőt Kínában divat kiiktatni a fotocellákat, 
fényfüggönyöket hogy a liftet ne tudják "tartani" az emberek. Csak 
amikor már itthon is megszokták az emberek hogy nyugodtan odaléphetünk a
 záródó liftajtók közé mert "úgysem csuk oda" és senki nem számít arra 
hogy esetleg se fotocella se semmi, sőt még ajtóérintkező sem és 
rávágódik az emberre, sőt még el is indul a lift akkor jön az amit a 
fenti képeken láthatunk.  Ezért fontos hogy a záródó ajtók közé ne 
ugorjunk, sosem tudhatjuk működik-e az odacsukásvédelem, illetve az 
ajtóérintkező biztonsági köre.
A liftbalesetek 80%-át karbantartási hiányosság okozza. Ilyen volt pl a 2011-es szintén kínai baleset is mikor Sanghajban 2025 Zhongshan West Road kereskedelmi épületében történt. 
21
 emberrel 5 emeletet zuhant a lift mire leértek az alagsorba. A 
becsapódás ereje akkora volt hogy a  mennyezetről leszakadtak a lámpák, a
 vezérlőpanel is kiszakadt a helyéről, de szerencsére az emberek 
csonttörésekkel de mindenki túlélte. A balesetet az okozta hogy a 13 
személyes liftbe 21 embert szállt be, de önmagában ennek nem szabad lett
 volna balesetet okoznia. Ja csak épp nem működött a 
túlterhelésérzékelő. Ez itthon sem szokott működni. Épp ezért szokták 
akkorára méretezni a fülkét hogy annál több teher ne is nagyon férjen be
 mint amennyit elbír így is kizárva az emberi hülyeséget. De itt a 13 
ember helyett mégis beszállt 21 fő, sőt még a túlterhelésérzékelő 
hibájának sem szabadott volna balesetet okoznia hisz a lifteket eleve 
túlméretezik. A halmozott hibák sorozata okozta végül a sok zúzódást meg
 csonttörést. Mert olyan főalkatrészeket amelyeket pl előírás szerint 3 
évente cserélni kellene, 10 év alatt sem cseréltek ki. Tehát az 
események láncolata a következő volt:
- karbantartás nuku
- túlterhelésérzékelő elromlik (minek az, megy az nélküle is ugye)
- valahogy mégis sikerül jelentősen túlterhelni
- a drótkötél elszakad 
- vészfék karbantartás hiányában az eleve túlsúlyt nem tudja megfogni
- lezuhantak az alagsorba, szerencsére túlélték
Aztán a végén mindenki tagadott mindent, a liftre meg kirakták "Karbantartás alatt".



 
Valahogy a viszonylag újépítésű Szent István bazilikai liftbe is sikerült túl sok embernek beszállnia, ami miatt lefelé ment egy kicsikét a lift a fölfelé helyett.
VálaszTörlésAkkor durván alul lehetett tervezve a teherbírása. Mert normál esetben túlterhelésnél nem zár ajtót. Akkor ez most hogyan is van?