2011. augusztus 21., vasárnap

Beragadtam a liftbe - Harmadik rész: ha senki nem segít

Ebben a témában egyenlőre ez lesz az utolsó rész. Szóval mit tegyünk ha beragadtunk a liftbe és senki nem segít?
Mint a Word Trade Center esetén is láthattuk bizony előfordulhat hogy beragadunk a liftbe és senki sem segít mert tűz van és mindenki menekül. Vagy azért mert egy elhagyatott házban sikerült lifteznünk (mert pl portás vagy takarítónő vagyok stb).
Lásd link, két takarítónő rekedt két napra a liftbe:
http://index.hu/bulvar/lift080105/
De volt már olyan haláleset is, nem is egy hogy valaki egy mélygarázsban fulladt meg a liftben. Gondoljunk bele, heves esőzések, árvizek, esetleg csőtörés miatt elárasztott liftaknák... sokaknak okoztak bosszúságot.
Ő nem is élte túl:
http://www.zsaru.zug.hu/hir/sportkocsiban-liftben-is-meghaltak-a-vihar-miatt_1358.php

Tehát a liftaknákat nemcsak a tűz szereti használni kéménynek, de a víz is betörhet oda.
Tehát ha sikerül is segítséget hívnod akkor sem biztos hogy időben odaérnek.
Nemcsak tűz, heves esőzések, csőtörések, áramszünetek stb közepette lehet problémás egy liftezés de földrengés esetén is. Mikor az épület szerkezetileg károsodik, tehát pl szó szerint beszorul a fülke az aknába akkor azt onnan ki nem csörlőzik. Komoly tűzoltói munka onnan valakit kiflexelni... békeidőben is nem még természeti katasztrófa esetén.
De volt már olyan halál is akinek kinyílt a liftajtó az alagsorban.. csak nem tűz, nem víz hanem gőz várta.
Lásd link:
http://www.delmagyar.hu/bulvar/borzalom_elevenen_fott_meg_a_liftben_a_takaritono/2140029/


Szóval hiába viszel magaddal egy heti hidegélelmet és vizet, mobiltelefont akkor sem biztos hogy túléled a függőleges közlekedést.

De sokszor saját magad is kitudsz szabadulni a liftből, persze ehhez szerencse is kell! Most gondolom rögtön a vészkijáratra gondolsz a fülke tetején hisz a filmekben ezt mutogatják. Hát sajnos le kell hogy törjem lelkesedésed. Nagyon kevés lift van ilyennel felszerelve. Meg ha van is vészkijárat a liftfülke tetején akkor is fel is kéne oda másznod, kettő: a Word Trade Centerben is sokan azért haltak meg mert ha volt is a felvonó fülke tetején ilyen ajtó akkor sem tudtak rajta kimászni. Azért mert kívülről be volt zárva...
Szóval ha beragadtál és semmi esélyed arra hogy más segítsen (tűz, víz, földrengés stb) akkor érdemes próbálkoznod a kijutással.
De elősszőris a fülke ajtaját próbáld meg kifeszíteni (STOP vagy ÁLLJ gomb nyomása után). A Magyarországi liftek többségénél, előnyben a régi panelházi lifteknél ott általában minden nehézség nélkül kinyílik a liftkabin fülkeajtaja. De ha mégse akkor hát minden erőddel próbálkozzál. :-)
Bár ha olvastad a Word Trade Center felvonóiban rekedtekről a postot akkor rájöhetsz hogy sok új liftnél eleve olyan zárszerkezetet szerelnek fel ami ha nincs a közelben emelet akkor pár centinél tovább nem engedi az ajtók nyitását... Ha ilyen újjabb liftben ragadtál benn akkor csekély az esélye hogy kifeszíted a belső ajtót.
De ha mégis sikerül a belső, vagyis a fülke ajtaját kifeszítened akkor még mindig kérdés hogy hol áll a kabin. Mert ha két emelet között, és csak a betont látod akkor bukott dolog, kereshetsz más kijáratot.
De ha pont ottvagy egy külső aknaajtó közelében, tehát látszik akkora rész az ajtóból amin ha nyitva lenne akkor ki is tudnál mászni akkor majdhogynem nyert ügyed van. Már csak a külső ajtót kell kinyitnod. Ezt általában egyszerű megcsinálni, régi paneles lifteknél ahol kézi nyitású a külső aknaajtó ott csak egy reteszt kell megnyomni vagy elfordítani és már nyílik is az ajtó. De a reteszt nehéz elérni, jó ha van nálad esernyő vagy valami hosszabb tárgy amivel elérheted. Halálos áramütésnek kicsi az esélye, jól megépített liftben nem ráz semmi az aknában. Táska füle stb is megfelel, vagy a kezed is ha pont úgy áll meg a kabin. Általában a kezelőgomb felöli oldalon van ez a kar, azon az oldalon amerről nyílik az ajtó.
Tehát a belső, a fülke ajtaját csak feszítéssel nyithatod ki de általában könnyen nyílik is, a külső aknaajtót meg ne feszegesd, ott meg kell keresni a zárszerkezet és azzal tudod nyitni.
Mindenesetre vigyázzunk mindig arra, pláne ha följebb vagyunk annál az emeletnél ahová kiakarunk mászni mert sokan haltak meg hogy ja, kinyitottuk mindkét ajtót, aztán a liftkabinból kiugorva beestek alá a nagyon mély liftaknába... Szóval erre ügyeljetek!!
Ha automata gépi nyitású a külső ajtó is akkor is van egy zárszerkezet amit lehet oldani. Vésznyitó karok meg ilyesmik csak a filmekben vannak, neked kell átlátnod a mechanikát és meglátni hogy na mi fogja és hogyan tudom én azt onnan kioldani... ami minden liftnél más és más ezért nem tudom pl kijelenteni általánosságban hogy na a bal oldalon kell kinyúlni a karért...   Ezért jó ha van nállad bármi amivel világítani tudsz, ha netalántán a liftben nem lenne világítás, hogy szemügyre vedd a mechanikát és ki tudd oldani a zárat. Arra figyelj hogyha a zárat kioldottad akkor pl az automata aknaajtót egy rugó is zárásra kényszeríti. Tehát ha a zárat oldottad akkor is egy kicsit szorítani fogja az ajtót egy rugó zárt állapotra. De ezt kézzel már könnyen "legyőzöd".

Tehát sok szerencsés esetben megoldható hogy kijuss a liftből annak a normál ajtaján keresztül is. Nade ha valamelyik ajtó abszolúte nem nyílik, vagy kinyílik a belső de csak falat látsz.. az bizony az szívás!
Ilyenkor keresheted a vészkijáratot. Sokszor az álmennyezet takarja. Vagyis szét kell verned, szaggatnod a liftfülke tetejét hogy megtaláld. És imádkozhatsz hogy legyen és ha van akkor ne legyen bezárva... Lebontás közben vigyázz mert a fülke világítása ha működik akkor rendes 230V-os feszültségről működik ami bizony agyonüt. Sőt, nem egy rossz dolog ha legalább a világítás működik a felvonóban amiben rekedtél...
Nade kis panelházi liftben 99% hogy nem találsz ilyet, csak tönkrevágod a kabint. De ha már senki nem segít... az 1% esélyt is meg kell ragadni ha ömlik befele a füst... Mindenesetre a kezelőgombok, világítás vezetékeit semmiképp se rongáld meg mert az fontos neked hogy tudj vészjelzést leadni (ha te nem hallasz visszajelzést.. attól még lehet hogy leadta a vészjelzést a készülék...) tehát a vészjelzőt folyamatosan nyomkodd, és a kezelőgombokat is azért ne tedd tönkre mert ha netalántán ha visszajön az áram, vagy valami okán a lift újra "észheztér" akkor fontos hogy ezek hibátlanul meglegyenek és ne akadályozzák az indulást. Feleslegesen a mechanikát, elektronikát csak bosszúból ne tedd tönkre, mert ah életre kell a lift (visszajön az áram, vagy pillanatnyi áramkimaradás miatt resetelődik a számítógépe stb stb) tehát lehet olyan csoda hogy mondjuk beragadtál de fél óra múlva meg megjavul. :-)

Szóval a díszburkolatokat, mindent fel kell szaggatni hogy hátha találsz valami szervízajtót amin ki tudsz jutni a kabinból.  Ha a lift amiben ragadtál egy duplex lift vagyis közvetlen mellette van mégegy felvonó akkor az oldalsó burkolatokat is érdemes lebontani, hátha a másik liftaknába ki tudsz jutni...
Nomeg a lebontott burkolatokra felállva talán eléred a felső vészkijáratot ha van...  De a vezetékekre vigyázz.

Ha meg bizony nincs vészkijárat a fülke plafonján, és a fülkeajtót kinyitva is csak a fal tárul eléd akkor nem marad más hátra mint a várakozás. Nameg persze a folyamatos próbálkozás a vészjelző nyomkodásával, kiabálással stb stb mert sose lehet tudni ki jár arra... A dörömbölés, kopácsolás az ajtón is hasznos. :-)

Egy kis ugrálással is megpróbálkozhatsz, rosszabb nem lehet alapon, hátha észheztér a szerkezet...

Mert bizony a modern számítógép vezérelte liftek ugyanúgy megállnak, lefagynak a SEMMITŐL mint a régi relés vezérlések ahol a relék kopása, bizonytalan működése okozza a beragadások többségét.

Mindenesetre sikeres szabadulást mindenkinek!
Azt azért ne felejtsétek el hogy elméletileg nyitott fülke vagy aknaajtóvel nem indulhat el a lift. De sajnos én is sok mekk mester javított lifttel találkozom. Nézzétek meg a videót mielőtt megpróbáltok kimászni és mérlegeljetek:


Ui: sokat segít ha van kint valaki aki kívülről ki tudja nyitni az aknaajtót és kisegít hogy ne zuhanj be az aknába...

Az aknaajtót minden liftnél lehet kívülről nyitni úgy is hogy nincs ott a fülke. Egy spéci kulcs kell hozzá amit az ajtón, vagy az ahhoz közel lévő lyukba kell helyezni és elfordítani...  persze minden lifthez más és más.. :-(
Itt egy videós példa hogy hogyan lehet kinyitni az aknaajtót (kívülről, kulccsal) úgy hogyha nincs ott a fülke:
 
De ha rendelkezel egy ilyen fent látható liftkulcs gyűjteménnyel akkor könnyen kimentheted a bent rekedt ismerősödet...

17 megjegyzés:

  1. Olyan lifteknél, ahol a külső ajtót kézzel kell nyitni megeshet, hogy kulccsal kinyitják és elfelejtik visszazárni vagy elromlik a retesz és nem zár le (sokszor egy sima rigli van csak ott az nem engedi kinyitni ha nincs ott a fülke) így megeshet, hogy valaki nem néz a lába elé és belép a liftaknába.

    Viszont ez szerintem pl. így nem történhet meg:
    http://www.youtube.com/watch?v=27xluCRpjhs

    Automata ajtó sosem nyílhat ki ha nincs ott a fülke.
    Mit gondoltok?

    VálaszTörlés
  2. Adani igazad van, óriási baromság ami a belinkelt filmben van! Mert az automata ajtós lifteknél a fülkén van a motor. Tehát ha nincs ott a fülke akkor nincs ami kinyissa az ajtót.
    Tehát magától NEM nyílhat ki!

    Persze ha kézzel megrángatod akkor már kinyílhat (pedig ha nincs ott a fülke reteszelve van) de az már az öngyilkosság kategória.

    VálaszTörlés
  3. Arra gondolom még ,hogy a szerelő kinyitja a kulccsal és aztán nem zárja vissza, de akkor is eleve nyitva kéne lennie. De tudtommal kulcs nélkül nem lehet automata ajtós liftet nyitni.

    Nálunk a cégnél az egyik lift ilyen és ahhoz is van ilyen kulcs mint, ami az utolsó képen van, a másik liftné la külső ajtó kézzel nyílik, azt ahogy láttam egy négyszögkulccsal is simán ki lehetne nyitni.

    VálaszTörlés
  4. Kipróbáltam a munkahelyen lévő két liftnél a dolgot. Az egyik régebbi fajta lift, ott a külső ajtó kézzel nyílik. Itt ha stop gombot nyomsz a fülke ajtaja pár centire ki is nyílik. Kézzel simán nyitható utána. A vészcsengő az aknában cseng és a portásoknál. A másik liftnél elvileg a szerelőnél cseng ilyen beszélgetős motyó van, ott akár menet közben is ki lehet feszíteni a fülkeajtót, de akkor a lift átmegy ultralassú módba és a következő emeletnél megáll.

    Azt pedig még a főiskolai kóterban tanultam meg, hogy a stop gombbal amúgy lehet törölni az összes programot. A koliban ugye sokaknak volt szokása, hogy végignyomogatta az összes szintet szívatva azt, aki mondjuk a földszintről ment volna a 8. emeletre. Mert ugye minden emeleten megállt ajtót nyitott. Na ilyenkor kellett a stop gomb, azzal tudtad törölni az összes programot.

    VálaszTörlés
  5. Van amelyik a fülkeajtót kinyitja pár centire a STOP hatására, de van olyan is (rossz bekötés esetén) hogy a STOP gombra megáll de ugyanúgy zárva marad a fülkeajtó és fogja a motor.

    A STOP gomb nem minden liftben törli a parancsokat!
    Ha menetközben kifeszíted az ajtót akkor rögtön meg kell hogy álljon! Ha csak egy pillanatra nyitod meg akkor még elfogadható a lassúüzem, de ha nyitva is tartod akkor azonnal meg kell hogy álljon!
    De jó olvasni hogy nem csak én vagyok aki szórakozik a liftekkel! :-)

    VálaszTörlés
  6. Az itt lévő írások miatt kezdtem el én is. :)

    Az egyik lift egy Ganz-Mávag gyártmány az épület 6 emeletet jár be a lift, a külső ajtókon pedig van egy lehajtható beépített támasztó is, amit ha lehajtasz akkor nem tud becsukódni, így a fülkét nem tudják elhívni. Ha sok nehéz dolgot kell szállítanunk szoktuk használni ,hogy ameddig bepakolunk a fülkébe ne hívják el. Na itt ha STOP-ot nyomsz résnyire nyílik a fülke ajtaja, kézzel simán kinyitható, látod magad előtt a liftakna falát.

    A másik modernebb lift, Sindler gyártmányú ott a külső ajtó is automata, de ez szokott többször elromlani, a régivel jóval kevesebb gond van. Itt maga a fülkeajtó záródik rosszul van egy ujjnyi rés az alján ott ha kicsit megpiszkálod ki tudod tolni, de ilyenkor azonnal lassú üzemre vált és csigalassan megy tovább. Csak egy pillanatra nyitottam meg, majd kipróbálom mit csinál ha jobban kifeszítem. Ennek a liftnek a másik érdekessége, hogy a hatodik emeletnél nem egy szintben áll meg a padlóval, hanem a fülke lejjebb van pár centivel. Ez akkor zavaró mikor pl. kézikocsin viszek fel az emeletre számítógépet, monitort vagy hasonlókat, nem lehet simán kitolni hanem a kereket emelni kell.

    A STOP gomb mindkettő liftnél törli a parancsot. Akkor jó dolog ha pl. a másodikon hívom és mennék felfelé, de valaki hívta lejjebb is, és ilyenkor először oda megy majd onnan fel. Ha sietek akkor STOP megáll a fülke és törlődik a parancs, nyomom a gombot és megy oda, ahová akarom.

    VálaszTörlés
  7. Kedves Adani!

    Köszönöm a beszámolókat!

    Amennyiben kinyitod a fülkeajtót menet közben és úgy is tartod akkor a fülkének meg kell állnia. Ha nem teszi akkor balesetveszélyes és jelezd ezt a szerelőknek.

    Persze lehetőleg olyan helyen nyisd ki az ajtót ahol közel van a külső aknaajtó hogy ki tudj mászni.

    Mert visszacsukás után kérdés hogy enged-e indulni vagy letilt és ottmaradsz mert ez liftenként változó. :-) Szóval jó érzékkel nyisd, ha megáll akkor aknaajtóval szembe sikerüljön. :-)

    VálaszTörlés
  8. Kipróbáltam, tényleg megállt elengedtem ismét elindult, de lassan ment a következő emeletig, ahová amúgy is menni akartam. Beragadásra készültem, nálam volt a mobil amin a portát tudtam volna hívni. A portán amúgy van leadva liftkulcs, és a portások mondták ,hogy a gépházból le tudják engedni kézzel a fülkét a földszintre, ott pedig ugye elvileg nyílik az aknaajtó, de ha nem akkor a kulccsal azt is lehet nyitni. A Sindlernél van vészcsengő gomb a műszerfalon, ez a portásoknál csörög, a másik egy beszélős vészjelző, gondolom mobilról megy, ezt nem próbáltam ki.

    Amúgy ha akarsz látni egy igazi gányolt mekkmester liftet akkor a Népszinház utca 16 alatti házban van egy, itt a fülkeajtó is kézzel nyílik, be kell csukni, a lift is elég rozoga. Maga az akna is nyitott teljesen a lépcsőház ban van, a földszinten csak egy kb. méteres rács választja el a külvilágtól.

    VálaszTörlés
  9. Egyébként ha jól emlékszem 2004-ben Horvátországban a szálloda ahol laktunk nyaralásnál ott volt egy olyan lift, ahol nem volt a fülkén ajtó (3 emelet), külső aknaajtó volt, de fülkeajtó nem volt, menet közben láttad a betonfalat.

    VálaszTörlés
  10. Akkor szerencséd volt hogy elindult! Az a lényeg hogy hosszabb nyitvatartás (pár másodperc) miatt már azonnal meg kell hogy álljon. :-)

    Én egyszer mikor megrántottam az ajtót akkor vészfékezéssel megállt. Akkorát rántott hogyha kávé volt a társam kezében akkor az ki is löttyent. Csak pár perc után volt hajlandó újraindulni de rendes sebességgel.
    Én olyan liftet aminek nem volt fülkeajtaja azt csak videón láttam. Fontos szabvány ott hogy az akna fala belül simának kell hogy legyen.

    De ha belegondolsz a páternoszternél se fülkeajtó, se aknaajtó nincs sőt megállás sincs. :-) Ahhoz képest az a szállodai lift maga a biztonság volt. :-)

    Sajnos ide hozzám Budapest 100km, szóval bármennyire is szeretném látni a Népszínház utca 3-at nem fog sikerülni. :-( Nem tudsz feltölteni róla egy videót? Kiteszem ide a blogra. :-)

    VálaszTörlés
  11. Nem tudok, mert életemben egyszer jártam ott, és nem mennék vissza, mert nem egy biztonságos környék. Régi polgári házak vannak a belvárosban, de sztem van még párban iylen lift.

    Páternoszter az van errefelé több is, ki is próbáltam. A páter szerintem biztonságosabb, mivel ugye fülkeajtó nincs, de aknába nem lehet zuhanni, mert fülkék vannak körbe-körbe, lezuhanni se tud, a legtöbb baleset ki és beszállásnál lehet, de azok meg semmiségek legrosszabb esetben hasraesel. Kár, hogy betiltották, mert szerintem nincs vele baj, annyit tud mint egy mozgólépcső és kevesebb helyet foglal és pont ugyanarra való, nagyforgalmú helyeken a közlekedés gyorsítása (nem kell a fülkére várni). Hagyományos lift ugyanúgy kell mindkettő mellé, mert ahogy a mozgólépcsőt a pátert se lehet mozgássérülteknek, időseknek, babakocsis anyukáknak stb. használni. De más baj nincs vele, amx. ha a váltótéren próbál kimászni valaki vagy ott nem marad nyugton. Amúgy elég vicces, hogy az utolsó emeltnél tele van figyelmeztető táblákkal, hogy szállj ki, majd ha mégis bentmaradtál akkor ott a következő, hogy nyugi veszélytelen átmenni a váltótéren.

    VálaszTörlés
  12. Akkor majd ha pesten járok benézek oda, én nem félek még akkor se ha nem biztonságos környék.


    Amúgy hidd el, új páternoszter létesítését nem véletlenül tiltották be. :-( Nekem is nagyon tetszenek, hasznos találmány és kár értük hogy nem lesz több. :-(
    Hiába vannak csonkolás ellen "lappantyúk" beépítve stb és hiába nem tudsz az aknába esni ennek ellenére mégis viszonylag sok balesetet és halált okoztak. :-(
    Volt aki létrával szállt be és le is szakított pár kabint meg haltak is meg akkor itt Mo-on.

    De ha belegondolsz, a normál lift ahol külső és belső ajtó is van, biztonsági berendezések stb mégis ott is történik baleset.
    Persze páternoszternél az emberi hülyeség az ok főként, de ugye az emberi hülyeséget ahogy csak lehet ki kell zárni. Mert ugye csak két dolog végtelen: a világegyetem és az emberi hülyeség. :-)

    De itt egy link egy páternoszter balesetről:
    http://www.baon.hu/bacs-kiskun/kek-hirek-bulvar/panikba-esett-beszorult-a-paternoszterbe-273826


    Szóval a sok sikertelen embertársunk miatt nem lehet már páternosztert építeni. :-(

    VálaszTörlés
  13. Nem tudom merrefelé laksz ,de páterre van több jó tippem is.

    Kecskeméten van egy a megyei kórházban (Izsáki út), Budapesten a markó utcai bíróságon (5. kerület) és a Dél-pesti kórházban. Van több is, de ezek azok a helyek, ahová egyszerű halandó is bemehet különösebb veszély nélkül. A bíróságnál beléptetés van motozással, de ha azt mondod tárgyalásra mész be fognak engedni, nem kérdezik hová. Ha mégis mond azt, hogy joghallgató vagy és egy nyilvános tárgyalást néznél meg valami tyúkper mindig van, amit meg lehet.
    A Dél-pesti kórház jobb, mert van 8 emelet és még veszélytelenebb, ott aztán végképp senki semmit nem kérdez ha más nem azt mondod rendelésre jössz. Ki van ugyan írva, hogy a pátert csak a kórház dolgozói használhatják ,de erre szarik mindenki. Viszont hétvégén nem jár és délután sem.

    VálaszTörlés
  14. Köszi a tippeket, akkor ha arra járok azokat sem hagyom ki! :-) D

    VálaszTörlés
  15. Szerintem amúgy a pátert is lehetne biztonságosabbá tenni, pl. egy LED-es fényjelzés jelezhetné mikor kell be és kilépni. Manapság ez filléres tétel.

    Létrával beszállni meg a marhaság kategória, meg volt egy eset valahol Angliában, ahol egy diák ökörködött a páterben és a váltótéren elkapta a ruháját a fogaskerék és a tűzoltóknak kellett kiszedni ,de komolyabb baja nem lett. Mégis leállították a pátert. Amiről még tudok, hogy megpróbáltak fejen állni benne had higgyék azt, hogy átfordult a kabin. A linkelt cikket ismertem, de tudtommal ott se volt haláleset, a hülyéje ki akart mászni a váltótéren és akkor kapta el a ruháját, de az ijedtség nagyobb volt mint a tényleges baj.

    Mozgólépcsőkön is sok baleset és halál történt, azt mégse tiltották be.

    VálaszTörlés
  16. A legtöbb baleset az emberi hülyeség miatt történt. Csak egy kicsit kellene odafigyelni és máris nem történne semmi baj.

    VálaszTörlés
  17. Szia! Most találtam erre a weblapra. Elkezdtem olvasni az elejétől kezdve. Sajnos még csak itt tartok. Lift szerelő vagy és onnan ez a sok tapasztalat? Azzal a liftel amúgy meg mi történt hogy csak úgy megy mint egy bolond?

    VálaszTörlés