2012. január 21., szombat

Costa Concordia és a Titanic felvonói

A Costa Concordia tengerjáró hajó egy úszó szállodának is beillik a maga 290 méter hosszúságával és 36 méteres szélességével. Hivatalosan 3780 fő befogadására volt alkalmas. A hajó 13 emeletes volt. Nem 13 emelet magas, hanem 13 emeletre volt felosztva! :-)
Fénykorában így nézett ki:
Aztán 2012 januárjában, egy péntek 13.-ai napon defektet kapott mikor a kapitány túl közelről akarta látni Olaszország Giglio szigetét:


A hajót sokan összehasonlítják a Titanickal, most én is azt fogom tenni. Ugyanis a Titanicon is voltak liftek.
A Titanicon már 1912 -ben sem kellett lépcsőzniük az utasoknak, nemmég a Costa Concordián a 13 emeletes hajón.
Bizony, a Titanicon tudtommal 4 lift volt kezelővel az utasoknak, 3db lift az elsőosztályon, 1db a másodosztály utasainak  + 2 db teherlift. 
A Costa Concordián 22db lift volt amiből 4db panorámalift + a teherliftek.
A Titanic liftjei így néztek ki:
Ez valószínűleg az egyik teherlift lenne:
A Titanicon a fedélzeten látszódnak is a liftmotorok:
A híres Titanic című filmben meg meg és nézhettétek a Titanic liftjeit működés közben, lásd az alábbi youtube videót:



Az RMS (Royal Mail Ship) Lusitania 1907-ben épített hajón már ilyen lift is volt:
Lusitania liftje


A Costa Concordián 4db panorámalift volt, ezekről tudok is képet mutatni nektek:

Sőt még videó is van róluk fenn a youtubon:


Nagyon remélem hogy a Titanic és a Costa Concordia liftjeiben senki nem lelte a halálát. Bár a Titanicon az ütközés pillanatában nem szakadt meg az áramszolgáltatás addig a Costa Concordián viszont szinte abban a pillanatban elment az áram. A Costa Concordiának szikla hasította fel az oldalát amely miatt a gépház és vele együtt az áramellátás is elúszott szinte azonnal.
Remélhetőleg a liftszerelők nem a kapitány mögött ültek a legelső mentőcsónakban hanem amíg lehetett mentették a liftben rekedt utasokat.
Szerencsére a hajók nem egyik pillanatról a másikra süllyednek el tehát elméletileg akadt idő a liftből való mentésre is.
Automata, akkumulátorról működő vészmentő egységeket már újabban árulnak a felvonógyártók de jókérdés hogy egy hajón ami elvileg elsüllyeszthetetlen és elvileg áramszünet sem lehet soha hogy ott volt-e ilyen beszerelve. Vagy ha volt is jókérdés hogy karban volt-e tartva illetve működött-e.
Mert úgy mint egy UPS vagyis a számítógépek szünetmentes tápegységében is elöregszik az akkumulátor és 2-3 évente ki kell cserélni addig a liftek vészmentőiben is ugyanígy x időközönként akksit kell cserélni. Tehát ha volt is ilyen rendszer nem biztos hogy bírta az akksi a legközelebbi megállóig szuflával...
Egyéni pesszimista véleményem szerint nem volt ilyen beszerelve.
És amíg a Word Trade Centernél a tűzoltók "elfelejtették" a lifteket, a liftszerelők meg leléptek, innen kiindulva mindenkinek a fantáziájára bízom hogy a Costa Concordiánál a búvárok mennyire törődnek a liftek átnézésével....
De remélhetőleg a hajón lévő liftszerelő nem lépett le a kapitánnyal együtt és megmenekült mindenki!!

Tudtommal a WTC katasztrófából sem tanult a liftipar. A Costa Concordia és egyéb hajón lévő felvonókra nem tudom hogy van-e külön szabályozás vagy ugyanaz vonatkozik rájuk mint a szárazföldi liftekre. Itthon szerintem igencsak hiányos a felvonóipari szabályozás, legalábbis a tűzbiztos felvonóknál is sok a köd, szerintem külföldön sincs ez másképp, legalábbis a hajós liftekre vonatkoztatva.
Gondolok itt arra hogy hajón mekkora dőlésszöget stb kell kibírniuk a lifteknek, illetve van-e vízérzékelő az akna aljában hogy a gyakorlatban ne lehessen azt megcsinálni mint a Titanic című filmben... illetve hajóra kötelező-e az automata vészmentés... stb stb.

A liftakna aljában elhelyezett vízérzékelőt én itthon Magyarországon minden olyan liftre kötelezővé tenném amely a földfelszín alatt (alagsor, pince, mélygarázs, metróállomás, aluljáró, hajón stb) nyit ajtót.
Itthon még nem de külföldön már jópár baleset volt mikor a lifttel sikerült a delikvensnek lemenni a vízzel elárasztott mélygarázsba, vagy a vízzel megtelt alagsorba és ott beragadni majd megfulladni...
Egy vízérzékelő párezer Ft-os tétel és életeket menthetett volna. Egy mélygarázst egy árvíz, vagy egy felhőszakadás percek alatt feltud tölteni vízzel ha rosszul mennek a dolgok. Egy vízszintérzékelővel időben biztonságosan beragadt emberek nélkül kikapcsolható a lift mint újabban tűz esetén is leállnak (persze nem két emelet között hanem a programozott állomáson)a liftek nyitott ajtóval.
Egy mélygarázsban is életmentő lehet a vízérzékelő nemmég egy hajón!
Én szigorítanám a felvonók biztonságtechnikai előírásait!
Kötelező automata vészmentés, víz és tűzjelző beépítését írnám elő persze a kabin tetején belülről is nyitható vészkijárattal. A lift telepítésekor minimális tétel de megéri ha életeket ment!

Szerintem nem járja az hogy süllyedő hajón vagy egy lángoló toronyházban a liftekkel járók az "így jártak" kategóriába kerülnek. Legalábbis az elmúlt pár év ezt igazolta.

Olyan helyeken ahol nagyon gyakori a földrengés pl Japánban az új telepítésű liftekben van földrengésérzékelő. Ha lift földrengést érzékel akkor a legközelebbi megállóban megáll és kiengedi az utasokat. Ugyanis földrengés esetén általában nem azonnal megy el az áram tehát még egy ilyen egyszerű megoldással időben elkerülhető a beragadás. De a vízérzékelővel a fulladás, vészmentővel a bennégés is nagyobb eséllyel kerülhető el.
Minimális tétel... akkor ezek hiánya miatt miért halnak meg emberek?

3 megjegyzés:

  1. Valóban egy vízérzélő és egy tűzérzékelő hasznos volna, bár meglehetősen ritka dolog ,hogy árvíz tombol valahol és még ritkább, hogy liftes házat is érint, a lehetőség fennáll és pár ezer ft-ot igazán megér.

    Az viszont érdekes ,hogy a Titanicon majdnem az elsüllyedéséig van áram, nemcsak a Cameron éle nyálas film szerint ,de feljegyzések szerint is, hiszen órákkal később is adták a vészjeleket, a modern luxushajón meg azonnal elmegy, pedig 100 év alatt fejlődnie kéne a rendszernek ennyire. viszont mégse modern Titanic Costa concordia, hiszen legalább a mentőcsónakot mindenkinek szabályt átültették a Titanic után a gyakorlatba.

    VálaszTörlés
  2. A Titanicon a 34 tagú műszaki alakulat mindvégig a helyén maradt, hogy fenntartsa a hajó világítását egészen az elsüllyedés pillanatáig. Mind odavesztek, hasonlóan ahhoz az öt postahivatalnokhoz, akiknek helyiségét elsők között árasztotta el a víz.
    1912. április 14-én, vasárnap 23.40-kor a hajó jéghegynek ütközött, és április 15-én, hétfőn 2.20-kor, az ütközés után alig több mint két és fél órával kettétörve elsüllyedt.
    A hajó fényei (2 óra 18 perckor) halványulni kezdtek, majd teljesen kialudtak.
    http://hu.wikipedia.org/wiki/RMS_Titanic
    -----------------

    Tehát nemcsak a filmben hanem a valóságban is szinte végig az elsüllyedésig volt áram a hajón. A Costa Condordián meg az ütközés pillanatában elment.

    VálaszTörlés
  3. Ez igaz, sőt a zenészek is végig játszottak, a gépházban pedig nyílván helyükön maradtak ,mert szivattyúzták a vizet , hogy lassítsák a süllyedést.

    A balfaszság ott jött elő, hogy ész nélkül nyomultak a jéghegyek között mondván ha törik ha szakad időben odaérünk, mentőcsónak se volt elég, ha van megmenekül mindenki, valamint ,hogy addigra az összes vörös vészjelző rakétákat ellövöldözték mikor bulik voltak a hajón, így csak fehér rakéta volt, azt meg bár volt a közelben hajó (Californian), nem vette vészjelzésnek, ráadásul pont ők már figyelmeztették a Titanicot, hogy sok jéghegy van, ők meg is álltak, mondván majd reggel mennek tovább mikor látnak is valamit. A Titanic rádiósa meg leugatta, hogy kussoljál a parti adóval beszélek ,adta a gazdag utasok privát üzeneteit. A jéghegyről szóló üzenetet meg figyelmen kívül hagyta. Amúgy majdnem fokra pontosan megjelölték annak a jéghegynek a helyét az üzenetben, aminek végül nekimentek.

    VálaszTörlés