2012. január 28., szombat

Egy jól megépített liftakna

Volt már itt post arról akik annak köszönhetik az életüket hogy éppen a liftben voltak mikor összedőlt az épület.
Mert a liftakna általában az épület legstabilabb része és a fém "doboz" sem elhanyagolható szempont védelem részről.
Földrengéskor, ház összedőléskor, robbanáskor volt már nem egy ember aki túlélte a katasztrófát a liftakna stabilitása miatt!
Persze földrengéskor eszetekbe se jusson szánt szándékkal a liftbe menekülni... vannak ellenpéldák is.

A régi liftek általában felsőgépházas köteles meghajtásúak voltak. Magát a liftkabint, nomeg az óriási súlyú liftmotort és vezérlést el is kell bírnia valaminek odafent. Nomeg a dinamikus igénybevétel hogy állandóan fel-le, változó teherrel, a hajtómű rázkódása mind mind erősen igénybeveszi az épületet.
Ezért utólagos liftbeépítésnél pl nem mindig lehet felsőgépházas liftet építeni, sokszor csak hidraulikusat mert akkor nem a födémet terheli a lift súlya.
A rázkódásról nem is beszélve, nem egy helyen jártam már ahol beleremeg az egész épület mikor indul a lift...
De ahol eredetileg is liftes házat terveztek ott viszont igen jól meg kellett építeni az aknát hogy mindezt elbírja.
Sajnos ezt most nektek egy szomorú példán keresztül fogom bemutatni:
Baja, posztógyár 1986-ban:
Mára már lebontották, de a bontáskor a liftakna bírta a legtovább...


A liftakna oldalán jól látszik hogy mellette egy lépcsőház volt, fent meg a lift vezérlőszekrénye lóg lefele a volt gépházból.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése