2012. március 20., kedd

Lift szörfözés

A tujázás onnan ered, hogy régen, amikor a villamosozás még luxus volt, sokan a tuján (ütközőbakon) utaztak, mert így hamar célhoz értek, és nem tudta a kalauz a jegyüket kérni.
Sajnos manapság mikor nincs kalauz akkor is poénból sokan csinálják ezt. Persze nagyon balesetveszélyes, pont úgy mint a metrón a két kocsi között utazni, hidak tetejére felmászni, toronyházak oldalán pókemberest játszani stb.
De Amerikában nem elégszenek meg ezekkel, kimásznak a lift tetejére és a szervízgombokkal szórakozva a lift tetején utaznak. Persze lett is jósok csonkolás meg halál belőle. Többek között őmiattuk zárják a fülke tetején lévő vészkijáratot (hogyha van), nomeg ellenük is jó a door restrictors nevű berendezés ami két emelet között nem engedi kinyitni a fülkeajtót.
De a liftakna ajtót hogyha nincs ott a lift akkor csak speciális kulccsal lehet nyitni. De persze az nincs minden sarki boltban, és nem mindegyik liftkulcsot lehet helyettesíteni egy kombinált fogóval. A liftaknába még a gépházon keresztül juthatunk be de a gépházat külföldön és itthon is zárják. Itthon különösképp zárják mert a színesfémgyűjtők a gépházban található transzformátorokat illetve a liftmotorokat stb is van pofájuk ellopni. nomeg amúgy is, a liftgépház szintén veszélyes terep, ön és közveszélyes sőt óriási anyagi kár van hogyha a zsebünkben marad a liftvezérlés. Mert sajnos volt rá példa Magyarországon hogy az egyik lépcsőházban elromlott a lift aztán azok átlopták a másik lépcsőházból maguknak a szükséges alkatrészt. Ez ilyen tipikus ősi magyar szokás, ha elromlik a társasházamban a lift akkor átmegyek a szomszéd társasházba aztán kilopom onnan a szükséges alkatrészt. Tehát a liftgépházakat itthon 7 lakat alatt őrzik, így a mentés sem egyszerű dolog. Nomeg mint a címben is szereplő dolog, a liftszörfözés sem. Mert sok liftgépházból van lejáró a lift tetejére, lásd az oldalsó képet.
De ha nincs liftkulcsunk és a liften door restrictors nevű ajtóblokkoló sincs felszerelve akkor még mindig feljuthatunk a lift tetejére.
A STOP gombbal vagy ha nincs a fülkeajtók menet közbeni szétfeszítésével elérhetjük azt hogy a fülke megálljon két emelet között. De lehetőleg úgy kell megállítani a fülkét hogy az aknaajtó zárjához másnem egy seprűnyéllel de elérjünk és legyen annyi hely hogyha sikerült az aknaajtót is kinyitni akkor a fülkéből kimásszunk az emeletre onnan meg a fülke tetejére fel. Az aknaajtó belülről nyitható, de mindegyik másképp, itt egy automata aknaajtó zármechanizmus fényképe:

 Tehát ha sikerült kinyitni belülről az aknaajtót akkor már csak ki kell mászni majd fel a lift tetejére.
Lásd az alsó képet, így kell úgy megállítani a fülkét hogy fel tudjunk mászni a tetejére:
Fordított esetre vigyázni!! Mert sokak akik beragadnak hasonló módszerrel próbálnak kimenekülni. Csak sokszor a fülke úgy áll meg hogy fentebb van mint a padló így nem fölötte hanem alatta van egy nagy rés. Ezzel az a probléma hogyha kimászik a fülkéből akkor könnyen beesnek alá a jó mély liftaknába. Ebből is volt már haláleset, ezért nem kell szórakozni a lifttel hanem megvárni a szerelőt...
De aki meg szórakozik az viselje következményeit mert a felvonó veszélyes üzem.
A legtöbb liftfülke tetején van egy vezérlődoboz, lásd az alábbi képet:
Ha bármi okból a lift tetején vagy akkor rögtön kapcsold STOP állásra a vezérlőt és aztán csukd magadra az ajtót. Mert csukott ajtókkal a lift úgy érzi minden rendben és már megy is...
De ha szétnéztél, elhelyezkedtél a lift tetején akkor már átnyomhatod karbantartási majd futás üzemre. Sok vezérlő kétkezes kapcsolású, tehát mindkét kezed kell a működtetéséhez, a lift csak addig megy karbantartás üzemben amíg nyomod a gombot. Normál üzemben meg arra megy amerre az utasok vezérlik. A képen éppen aktiválva van a karbantartás üzem.
De nagyon vigyázni kell a lift tetején üzem közben. Azonkívül hogy tiszta kosz, olajos odafent minden még a drótkötelek is elkaphatnak, vagy kifejelheted az ellensúlyt, akarom mondani az ellensúly üti le a fejed váratlanul, az ajtómozgató mechanika is letépheti az újjad, vagy egész egyszerűen felakadsz a liftaknába és begyűr magamellé a lift stb stb. Pár liftszörföst darabolt már fel a lift. De sokan jópoénnak tartják, pláne azt hogy normál üzemben csak halkan lapul a lift tetején aztán hallgatózik hogy mit beszélnek az utasok.
Én még nem utaztam a lift tetején, de másoknak sem ajánlom, csak a kreatív öngyilkosjelölteknek. :-)
Nade jöjjön videó is, milyen egy lift tetején? Az alábbi videón lévő lift 6 métert tesz meg másodpercenként:
De az alábbi videót végignézve még én is féltem, egy kültéri panorámalift tetején utaznak, bár ott belülről irányítják a liftet, de nagyon érdemes végignézni:

2 megjegyzés:

  1. door restrictors-nak mi értelme van? Ha közelben van az aknaajtó akkor nem aktív elvileg, ha meg nincs közel akkor hiába nyitod ki a liftajtót, azt már én is csináltam, de akkor úgyis csak a beton aknát látod, ott nem tudsz sehová kimászni.

    Villamos ütközőjén tujázni se életbiztosítás valóban, mikor először csinálták akkor sokszor az oldalán is lógtak ,mert nem volt máshol hely, de akkor nem is mentek gyorsan a vilik, max. 10-20 km//h sebességgel. De volt már olyan öngyilkosjelölt is ,aki ICE expresszvonatra mászott fel tapadókorongokkal és ott lógott az üvegen. Igaz ő leukémiás volt és tudta, hogy úgyis meghal pár éven belül, így azért könnyű az élettel játszani.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A door restrictors kb 45 cm -es vagy kissebb távolságot engedett meg maximum. De volt olyan ami már 20 centi különbségnél lehetetlenné teszi a nyitást. De ha távolabb állt meg a fülke mint 45 centi attól még lehetett akkora rés az aknaajtó és a fülke között hogy ki lehetett volna mászni. Tény hogy ahhoz is szerencse kellett.
      Amúgy ez azért jó mert ha pl 50 centire feljebb állt meg a fülke az emelettől akkor már nem tudtál fülkeajtót nyitni. Mert ha kitudtad volna nyitni akkor az aknaajtót is ki tudtad volna és ki tudsz préselődni a lyukon de viszont ilyenkor könnyen bezuhanhatsz a fülke alá. Na ezmiatt van a door restrictors, hogyha beragadsz akkor ne is tudj próbálkozni a kimászással mert póruljárhatsz.
      Tehát a door restrictors a kimászókat, liftszörfösöket is megvédi a hülyeségüktől. Sőt bizonyos lifteknél ha menet közben fülkeajtót nyitsz mert vandálkodsz vagy műszaki hiba miatt kinyílik akkor felakadhat a nyitott ajtó az aknában nagy rombolást és tuti beszorulást okozva.
      Tehát hasznos is meg nem is.

      Törlés