2012. március 21., szerda

Liftezzünk a templomban!

A Szent István-bazilikát 1851-ben kezdték el építeni. Mára már lift is van benne. Sokan a gyóntató fülkét nézik liftkabinnak de sajnos csak kevés templomban van lift.
Sőt kapásból két lift is van benne, van egy homlokzati meg egy kupoladoblift is. Tehát még a kupoláig is el lehet jutni lifttel.
Bővebb leírás itt: (bár nekem a képek nem jönnek be)
ftp://witch.pmmf.hu:2001/Tanszeki_anyagok/Automatizalasi%20Tanszek/Gondozott_tantargyak/felvono/szemelvenyek/Szemelyfelvonok%20a%20Bazilikaban.htm

A szűk hely miatt Kone gépháznélküli felvonókat telepítettek.
Aztán ezen post meg a fülke tetején lévő vészkijárat fontossága miatt készült el. Mert a viszonylag új telepítésű lift tetején nem volt vészkijárat. Az köztudott, hogy a papok hisznek Istenben...  De akkor miért van a templom tetején villámhárító? És miért nem volt vészkijárat a lift tetején? Megannyi megválaszolatlan FONTOS  kérdés....
Pedig a lift tervezői tudhatták volna hogy Isten útjai kifürkészhetetlenek... :-)
Mert egy német turistacsoport tagjai közül a 6 személyes liftbe beszálltak 9-en. Persze jó nagy darab emberkék voltak de hát ennyit a német precizitásról... még piktogrammal fel is volt rajzolva a liftajtóra hogy 6 ember. De hát én sem figyelem az ilyeneket, mondván minek, nyugodtan betolom én is a téglarakás mellé a nagy kuka sittet mondván azért van a túlterhelésérzékelő...  Hát ezesetben ez valszeg nem működött és bizony nem felfele hanem lefele indult el a lift ajtócsukás után, de csak fél emeletet ment aztán beragadtak. De úgy hogy a liftszerelők sem tudták őket kiszabadítani, ők hívták a tűzoltókat.
De vészkijárat  nélkül és mozdíthatatlan fülke mellett ők sem tudtak mit tenni a már nagyon szorult helyzetű németeken. Ugye a 6 személyes liftben 6-ember is szűkösen van, nemmég 9 pláne a dagadt fajta tehát nem volt nekik kellemes az is biztos.  De a tűzoltók szerencsére megoldották, kiflexelték a fülke tetejét aztán kihúzták az embereket felül. Lásd a képeket, szerencsére a lift tetején ha vészkijárat nem is de konnektor volt így a tűzoltók oda dugták be a flexet... :-)
De ennél a liftmentésnél legalább a tűzoltók jól vizsgáztak, ide pont kellett a flex.
De viszont Bazilikatűznél mikor nincs áram, mindenki fejvesztve menekül és úgy csinálna ilyet a lift akkor szerintem azok onnan élve nem kerülnek ki. Márcsak azért sem mert a tűzoltóknak nincs akkumulátoros flex az eszköztárukban.
Amúgy az alábbi is egy idióta liftvezérlés lehet, túlterhelt a lift de azért az ajtókat megpróbálja bezárni... :-)
Nézzétek meg, az idióta magyar rendőrség vezérei sem eléggé felnőttek a lift használatához, agyra kéne gyúrni wazze...:
 Amúgy a drága rendőreink is megérdemelték volna azt mint a németek, elindul a lift aztán beragadnak... vagy leszakadnak.  :-) :-)
Szóval csak óvatosan a sitt meg a zongoraszállítással, mert bizony van amikor rossz a túlterhelésérzékelő. Aztán egy meghibásodás kombinálva az emberi hülyeséggel... balesetbe torkollhat.
Szerencséjük, hogy a liftben egy bizonyos súly alatt kell lenni, és nem egy bizonyos IQ felett... :-)

Update:
Magánba érkezett egy liftes szakmában dolgozó emberkétől az alábbi kiegészítés a cikkhez:
Sajnos ki kell ábrándítsalak, egészen a legutóbbi időkig (5-8 év) nem nagyon szerelték fel a terhelés érzékelőket, noha a szabvány valóban elő írta. Ha mégis fel szerelték általában soha nem is működtek, mert rossz konstrukciójúak voltak.

7 megjegyzés:

  1. Az előfordulhat, hogy át lehet verni a túlterhelésérzékelőt ha felugranak páran? Van róla egy történet, úttörők mennek valahová előadást tartani a vezetőjükkel együtt be a liftbe, de jelez, hogy túlterhelt nem indul el, szállnának is ki páran ,de a parancsnok kiadja a parancsot, hogy marad mindenki, viszont háromra felugrás. Ugranak nyomja a gombot, elindul a lift. Ez lehetséges?


    Amúgy volt egy miskolci eset, mikor a tűzoltók kb. szétverték a liftet másképp nem boldogultak, és egy súlyos sérültet szállítottak a liftben egy rendőrt, aki életveszélyben volt, a műtőbe vitték. Nem volt idő szórakozni. A kórház később a tűzoltókat anyázta, hogy szétverték a liftet milliós károk, igaz, hogy nem volt szabványos, de van saját karbantartójuk ,aki ért hozzá, ő 20 percen belül odaért volna és ő szakszerűen lecsörlőzte volna. Persze a páciens meg addig dögöljön meg ott a fülkében, ha ennyire siettek nyilván minden perc számított, ha ő lett volna ott a fülkében gondolom örült volna ha megvárják még odaér a karbantartójuk, aztán vagy kibírja addig vagy nem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem tudom hogy átlehet-e verni a túlterhelés érzékelőt, nem vagyok otthon a lelkivilágukban.

      Amúgy a miskolci esetnél a kórház volt a hibás. A tűzoltók helyében én is szétvertem volna a liftet.

      Az élet számít nem a lift. És mint ez a post is bizonyítja, néha a liftszerelőknek sem sikerül előbb a mentés mint a tűzoltóknak. Minden perc számít.

      Törlés
  2. Ilyen a média... Túlterhelés esetén nem kezd ajtót zárni a felvonó. Fény és hang jelzi ezt az állapotot. A videó szerint valószínűleg a fénysorompót zavarta meg a sok vaku...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jól nézd meg azt a videót, mikor kiszáll 1 ember akkor meg rögtön sikeres az ajtózárás? Pedig akkor is mennek a vakuk továbbra is. Tehát szerintem a médiának igaza van, tényleg túlterhelt lett a lift. Fény és hangjelzés a túlterhelésre való figyelmeztetésre meg ritkán alkalmazott módszer.
      Persze a liftvezérlés sem normális hogy ilyenkor egyáltalán megmozdítja az ajtót de ennek ellenére akkor is a túlterhelés okozta a "bajt".

      Törlés
    2. A felvonó szemmel láthatóan nagy, ca. 10 személyes, de ha jól látom, csak 6-an szálltak be, tehát nem lehetett túlterhelve.

      Törlés
  3. Senki nem száll ki... és egyszer sincs sikeres ajtó zárás..

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De, mindenki átszáll a másik liftbe aztán ott sem sikeres az ajtózárás. Aztán mondja az egyik ember hogy na akkor én kiszállok majd ki is száll és azonnal sikeres lesz az ajtózárás.
      Nézd végig újra azt a videót, egyvalaki kiszáll és utánna elsőre sikeres az ajtózárás.

      Törlés