2012. május 19., szombat

Szakmabeli válaszok

Blogunkhoz több szakmabeli is fordult már kisebb, nagyobb kiegészítésekkel, megjegyzésekkel melyeket ezúttal is köszönünk nekik! A legtöbb segítséget Lukács Zoltán adta nekünk, az alábbi e-maileket is vele váltottam, kiteszem ide hisz tanulságos mindenkinek.
----------------
- Mi történik olyankor hogyha a STOP gombbal játszunk, tényleg előfordulhat-e olyan hogy üzemszerűen a vezérlés kiakad tőle?
-
Amikor megnyomod a Stop gombot, akkor gyakorlatilag az ún. biztonsági vonalat szakítod meg. Ez egy olyan áramkör, amibe sorba be vannak kötve az ún. biztonsági érintkezők: ajtó, biztonsági zár (tov. bizti zár), sebesség határoló (tov. seb.hat.), feszítősúly, fejérintkező, az ütköző (hidraulikus ütközőknél), fogókészülék. Ha ez a vonal nincs meg akkor nem engedi elindulni a felvonót, ill. azonnal megállítja a motor betápjának megszakításával és a fék elengedésével. 
Ez a hirtelen megállás hosszú távon nem tesz jót a berendezésnek. Ilyen esetben előfordulhat, hogy elveszti a pozícióját és a vezérlés nem tudja, hogy hol jár éppen a fülke. Ez rossz esetben azzal járhat, hogy nem tud újra indulni.
A régebbi szabvány (MSZ 04-11/1) kötelezően előírta, hogy legyen a fülkében stop gomb, mondván, hogy ha valami szokatlant tapasztal az utas, akkor meg tudja állítani a liftet. Azonban ennek semmi értelme nem volt, mert maximum annyit ért el az utas, hogy beragadt. Ezért az új szabvány (MSZ EN 81-1,2) már tiltja a stop gomb beépítését.
Röviden: igen előfordulhat, hogy nem indul újra a felvonó. Ezért lehetőleg kerüljük a stop gomb hiábavaló nyomogatását, bármilyen szórakoztatónak is tűnik. :)
- Szia!

Köszi szépen a választ! Azt hogy a stop gombot már tiltják hát szerintem nem jó dolog. Egyszerűbb lenne olyan vezérlés amit nem hülyít meg a STOP gomb.
Nézd meg az alábbi postot, mostmár működik benne a kutyás videó is, a kutyás videót érdemes megnézned:
http://felvono.blogspot.com/2012/02/liftaknaba-zuhanas.html

www.youtube.com/watch?v=TBoyRhLpB4c

Még annyi kérdésem lenne hogy szervizkódokat, tehát olyan kódokat amiket az utas a tablón a fülkében be tud billentyűzni ismersz-e? Pl hosszan nyomom az ajtócsukó meg a földszint gombot aztán expressz módba kapcsol a lift. Ilyenek Mo-on mennyire elterjedtek?

Nomeg hogy ezeket a válaszaidat megjelenthetem-e és ha igen akkor adod-e hozzá a nevedet?

Válaszod előre is köszi!
-
Szia!

Stop gomb tiltása nem butaság. Egész egyszerűen nincs semmi értelme. Még ha utána garantáltan újra indulna akkor sincs értelme, mert akkor minek állítaná meg az utas. Egész egyszerűen semmin nem tud változtatni a zárt fülkében. Az ellen, hogy odacsukjon valamit a záródó ajtó, bőven elég egy ajtó visszanyitó gomb a tablón és/vagy egy fényfüggöny. Ez utóbbiból létezik olyan típus, amely 144 sugárral fedi le az ajtónyílást (bár megjegyzem, hogy ezt nem mindenhol szerelik fel a borsos ára miatt), ez azt jelenti, hogy gyakorlatilag max. egy ujjnyi vastagságú tárgyat nem érzékel, és azt is be kell célozni, hogy éppen ne érzékelje. Továbbá minden automata ajtón van szorításgátló, amely max. 150 N-nál nagyobb akadályozó erő hatására azonnal visszanyitja a csukódó ajtót. Ez az üzemelő felvonók túl nyomó részén működik is, ha éppen nem, akkor lehet, hogy csak be kéne állítania a karbantartónak.
Nem tudok róla, hogy a Mo.-on forgalmazott vezérléseknek lenne bármilyen titkos kódja, de talán érthető, hogy még ha tudnék róla, akkor sem mondanám el.
Egy megjegyzés a horrorisztikus balesetekkel kapcsolatban, amiket megjelentettél a blogon: azért szerintem sejthető, hogy az oroszországi felvonók állapota távolról sincs olyan jó, mint a magyarországiaké. Különösen annak fényében, hogy a hatósági ellenőrzésekre vonatkozó magyarországi szabályok Európa szerte kiemelkedően szigorúak. Pl. nagyságrendekkel szigorúbbak, mint a németországi! Magyarországon - legjobb tudomásom - szerint nem történt utast érintő, nyírásos, halálos baleset évtizedek óta - szabályosan épített felvonón. Az illegálisan épített, barkács felvonókról most ne beszéljünk, az egy másik történet. Ha gondolod, akkor majd megkeresem neked a vonatkozó statisztikát.
A leveleimet nyugodtan megjelentetheted és adom hozzá a nevem is.
- Szia!


Köszi szépen a választ! Már annyit kérdeznék még tőled mint liftes embertől hogyha valaki játszik a lifttel (pl stop gombot nyomogat) akkor haragudtok-e rá ha ezmiatt kell kiszállni?
Illetve kitudod-e deríteni hogy mi okozta a megállást ha hazudozik az utas? :-)
Mert nem tom, lehet sok szerelő örül hogy dejó, elbaszták a liftet van munka, van pénz, de lehet mások meg nem örülnek hogy na megint lehet kimenni Bivalybasznádra. Te ezekről hogyan vélekedsz?

Köszi eddigi leveleidet is!!


Üdv: Zsolt
-
Szia!

Röviden nagyon nem örülünk. Bár a mentést általában vagy egy ott lakó/dolgozó intézi vagy távfelügyelettől mennek ki, de  általában utána kihívják a karbantartót, hogy derítse ki, hogy mi volt a gond. A karbantartó általában átalány díjas szerződésben van az üzemeltetővel, tehát plusz pénzt nem kap az ilyen kiszállásért. A korszerűbb elektronikus vezérlésekben van hibatároló, tehát abból ki tudja olvasni a megállás okát. De hallottam már olyan esetet, amikor a karbantartónak feltűnt, hogy minden hétköznap reggel 7:45-kor állt meg a lift. Egyik reggel odamentek addigra és a fülke tetőn vártak. Kiderült, hogy a gondok kedves gyermeke iskolába menet rendszeresen csinált valamit (már nem emlékszem, hogy pontosan mit) amitől megállt a felvonó. Amikor produkálta a hibát becsukták felülről a fülke ajtót és kedvesen meggyőzték róla, hogy ez nem jó szokás. Többé nem volt ilyen gond a lifttel. 
De alapvetően gondold el az a szituációt, amikor éppen javítasz egy tényleg hibás felvonót, agyilag teljesen benne vagy a hibakeresésben, mikor is jön a telefon, hogy menni kell egy másik címre 5-10-15 km-re. El kezdesz kapkodni vagy ott hagyod átmész a másikra és elkezded keresni, hogy ott mi volt a hiba. Te sem örülnél, főleg, ha még hazudik is a kedves "áldozat", amivel teljesen elterel a megoldástól. Ennyit erről.
Még egy apróság, amit már többször akartam mondani csak mindig elfelejtettem: többször felmerült, hogy nincs kiragasztva a fülkében az éves fővizsgálatot igazoló matrica. Ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy nem történt meg a vizsgálat. Ha elmaradt volna, akkor már rég megjött volna a bünti az önkormányzattól, ~1 milla. Ez inkább szakértőtől függ: valaki mindig szabályosan kiragasztja, vannak akik úgy vannak vele, hogy úgyis leszedik a kedves utasok, vagy a takarító, ezért inkább ki sem ragasztják, vagy a felvonókönyvre rakják inkább. (Sőt hallottam olyat, hogy egy elegáns szállodában a tulaj közölte a szakértővel, hogy meg se próbálj elcsúfítani egy matricával a liftet.)
Üdv
Üdv
Lukács Zoltán

 
 -----------------------------------------
Mégegyszer nagyon köszönjük Lukács Zoltánnak a segítségét!
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése