2012. május 2., szerda

Válaszoltak a liftesek

 Kedves Blogolvasóim!


Kérdeztem én meg már liftes embereket és jelentettem is meg már válaszokat. De most nagy meglepetésemre volt aki saját magától írt nekem. A levél annyira korrekt és informatív hogy ezt úgy ahogy van közzéteszem:
 ------------------------------------------
 
Kedves Blogger!

Most találtam rá a blogodra és érdeklődve olvastam végig az eddigi bejegyzéseket. Mivel magam is a felvonós szakmában dolgozom, ezért ezúton szeretném felajánlani, hogy amennyiben lenne még kérdésed, szívesen megpróbálok válaszolni rájuk.
Addig is, ha megengeded írnék egy-két gondolatot az eddigi cikkekkel kapcsolatban:
Ebben a cikkben ezt írod: "De utána belevették a szabványokba hogy bizony az ellensúly nem lehet nehezebb mint a fülke.. "
Nos ez egy elég nagy badarság. Az ellensúly tömege általában a fülke tömege + a hasznos terhelés fele. Illetve egy-két újabb konstrukciónál a hasznos terhelés 42-45%-a. Ezt azért találták így ki, hogy a hajtómű teljesítmény igénye a legkisebb legyen. A fülke tömege soha nem változik, ergo annak a tömegét ki lehet állandóan egyensúlyozni, míg az éppen aktuális terhelés mindig változik, ezért ha a névleges teherbírás felével egyensúlyozzuk ki, akkor a két szélsőséges terhelési állapotban is vagy a fülke oldal, vagy az ellensúly oldal lesz egy fél terheléssel nehezebb. Így - kis túlzással -  csak ezt a fél terhelésnyi tömeget kell megemelnie a hajtóműnek.
Amire esetleg te gondolhatsz az a kiegyenlítő súly. Ezt csak dobos  ill. ritkán hidraulikus felvonóknál alkalmazzák, hogy a fülke tömegét kiegyenlítsék. Ennek a tömege valóban nem lehet nagyobb a fülke tömegénél.
- Visszatérő téma a terhelés érzékelő problémája. Sajnos ki kell ábrándítsalak, egészen a legutóbbi időkig (5-8 év) nem nagyon szerelték fel a terhelés érzékelőket, noha a szabvány valóban elő írta. Ha mégis fel szerelték általában soha nem is működtek, mert rossz konstrukciójúak voltak.
- Másik visszatérő téma a door restrictor, nevezzük inkább a magyar nevén: fülke ajtó biztonsági zár. Ennek az alkalmazását akkor írja elő a szabvány MSZ EN 81-1, -2, ha az aknafal belső felülete és a fülke küszöbe, vagy fülkeajtó kerete, vagy a fülke tolóajtajának záró éle között a vízszintes távolság nagyobb, mint 0,15 m. Magyarán ha az utas kinyitja az ajtót és az akna fal messzebb van tőle, mint 0,15 m, akkor fel kell ilyet szerelni, mert ellenkező esetben kizuhanhatna. Példának okáért nézd meg a képeket az Aranykéz utcai felvonóról, amiket te is feltöltöttél. Azon a felvonón az egyik fülke ajtó igen csak nagy mélységbe nyílik, ha éppen nincs a földszinten, ha azt valaki ki tudná nyitni belülről, az nem vezetne semmi jóra. Talán ez elég meggyőző érv, hogy miért mikor van tényleg szükség ilyen biztonsági berendezésre.
- Páternoszter: az ilyen liftek kihalását én is nagyon sajnálom, mert különlegesek és nagyon sok nagyon pozitív tulajdonsága van. Egyrészt a villamos teljesítmény igény szempontjából az egyik legjobb rendszer, mivel ha egyszer beindítják, akkor a nagyon jó kiegyensúlyozottság miatt nagyon kicsi a felvett teljesítménye. Másrészt az olyan épületekben, ahol nagy a szintek közötti forgalom, (pl.: irodaház, kórház, stb.) ott ennek a legnagyobb a forgalmi teljesítőképessége, mivel nagyon kicsi a várakozási ideje. Viszont meg van az oka, hogy miért nem lehet az EU-ban új páternosztert, vagy hivatalos nevén körforgó személyfelvonót telepíteni: baleset veszélyes. Mégpedig azért, mert nagyon nagy tömeg van mozgásban és ha bármilyen okból meg kell állítani a rendszert, olyan hosszú a féktávolsága, hogy mire megáll, addigra sajnos biztosan sérülést okozott. További probléma még, hogy biztonsági érintkezőket nem lehet a fülkébe szerelni, mert folyamatosan mozgásban vannak és nem lehet odavezetni a villamos vezetékeket, pl. egy fényfüggöny működtetéséhez.
- Szeretném felhívni a figyelmet, hogy beszorulás esetén csak a legutolsó esetben próbáljunk meg kijutni önállóan a fülkéből, mert igen komoly balesetek történhetnek. A mo-i felvonók kötelező az üzemügyeletes/távfelügyelet megléte, és szerintem a felvonók 95%-ánál ez működik is, tehát csekély a valószínűsége, hogy ne jönne valaki segítséget nyújtani.
- A felvonók biztonságosságáról annyit, hogy egy fél éve elolvastam erről egy cikket (amit sajnos most nem találok, de ha érdekel megpróbálom előkeresni). Ami egy amerikai vizsgálat eredményeit foglalta össze. Tíz év személyi sérüléssel járó balesetek statisztikáját készítették el, emlékeim szerint kb. 400 000 felvonóra vonatkoztatva. (kb. ennyi lift van az USA-ban) (Érdekesség képpen a legtöbb felvonó a világon Olaszországban üzemel.) Nos a statisztika szerint éves szinten, egy felvonóra 0,12% baleset jut, ami azt jelenti, hogy biztonságosabb, mint a repülés!
- A hajókra, tengeri olajfúró tornyok és a bánya felvonókra másik szabvány vonatkozik. Ezeket sajnos nem ismerem.
Most hirtelen ennyi jutott eszembe. Remélem hasznosnak/érdekesnek találtad az írásom. Ha lenne esetleg további kérdésed, bátran keress meg.

Üdvözlettel
Lukács Zoltán
 
 -------------------------------
 
Nagyon szépen köszönjük Lukász Zoltánnak ezúttal is a pontosításokat!!!

4 megjegyzés:

  1. A Páter kb. azt tudja sztem mint egy mozgólépcső, plázákban ill. olyan helyen, ahol sokan mászkálnak jön ki az előnye. Kisebb hely kell neki mint egy mozgólépcső. Amúgy úgy hallottam a Hitachi kísérletezett a székházában 2007 körül modern páterrel, ahol lámpa jelzi mikor léphetsz be és mindenféle védelmet bevezettek a balesetek megelőzésére.

    Hirtelen ezt találtam róla:
    http://www.film.hitachi.jp/en/movie/movie680.html

    Más:

    Tegnap megint elromlott a munkahelyi lift. Parkolt a másodikon nyitott ajtókkal, nem tudja becsukni, pár centire mozdul az aknaajtó, majd visszanyílik, hiába próbálom a fülkéből elvinni máshová, hiába hívják kívülről, nem moccan. Egy idő után meg letilt és megjelenik az üzemen kívül felirat. Mintha a fotocella halt volna be, eddig 3x megcsinálta két év alatt és mindig a másodikon akadt el. Volt olyan ,hogy túlszaladt a legfelső emeleten, de az automata ajtók nyíltak csak pár centire szaladt túl ,de volt egy kb. 2 centis rés az akna és a fülke alja között. De többé elhívni nem engedte a rendszer és egy idő után letiltott. Egyszer megint megcsinálta ezt ,akkor még fülkében nyomtam egy földszintre menj utasítást, és csukta is az ajtókat és lement (a záródó ajtók között kiugrottam). Ez amúgy egy eredetileg Schindler gyártmányú lift, a másik a kézi ajtós Ganz sokkal megbízhatóbb, amúgy mindkettőben ugyanaz a vezérlés van (Geocoop), mégis a régi kis lift sokkal kevesebbszer romlik el.

    VálaszTörlés
  2. Eltelt két hónap a hozzászólásom óta, azóta vannak új fejlemények is ennél a liftnél. Tudni kell ,hogy a 6. emeletnél sosem szintben áll meg, vagy le vagy felfelé pár centi hézag van a padlószint és a fülke padlója között, sokszor fel se tűnik, de mikor pl. kézikocsit tolsz be vagy ki akkor igen. Múlt héten itt sikerült beragadni. Ugyanúgy mint máskor ment a lift, meg is érkezett a legfelső emeletre, de az ajtókat nem nyitotta ki, majd pedig a belső kijelző is meghalt (egy hétszegmenses kijelző van ,ami jelzi az emeleteket). Ajtó nem nyílik, világítás van, szerencsére a vészjelző is ment, azon tudtam jelezni ,hogy beragadtam. A fülkeajtót ki tudtma feszíteni résnyire, láttam és a külső ajtó és a fal közötti apró résen láttam ,hogy ott van a folyosó, de a külső ajtót belülről nem siekrült nyitni. A gépházba felment valaki, és megpróbálta újraindítani a vezérlést, ez nem jött be, aztán liftkulccsal kívülről nyitották a a külső ajtót így ki tudtam mászni. Az volt a szerencse, hogy ajtó közelben halt meg a lift és nem két emelet között ,mert akkor csak a szerelő tudott volna kiszedni az meg ugye órákig is tarthatott volna, mire odaér.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Aki tudja hogyan kell kioldani a féket, kézzel a megfelelő szintre csörlőzni akkor sem kellett volna megvárnod a szerelőt.
      Tehát ha a vezérlést akarta újraindítani akkor gondolom csörlőzni is tud. Tehát elméletben így is úgy is kitudott volna hozni.
      AZ mindenesetre érdekes hogy mindig ugyanott áll meg, gondolom az az emelet rosszul van kalibrálva, beállítva a vezérlésben aztán néha kiakad.

      Törlés
    2. A vezérlés újraindítása annyi ,amit egyszer már a karbantartó is megmutatott, hogy van egy biztosítéktábla a liftekhez, azt lekapcsolod akkor ugye nem kap áramot a motor és a vezérlőegység (észre is vettem, hogy a világítás is elment egy pillanatra), majd vissza és ettől megesik ,hogy észhez tér a dolog ,ugyebár mikrochipek vezérlik a liftet is, és ugye, aki használt már számítógépet az is tudhatja ,hogy néha a számítógép is hajlamos meghülyülni és segíthet rajta egy resetelés, meg ugye ha nem megy a net akkor sztem már mindenkinek alap, hogy első lépés az ,hogy kihúzza a modemet vagy a routert a konnektorból majd elszámol 10-ig és vissza és sokszor pusztán ettől megjavul. Néha a lifteknél is működik ugyanez. És hát nekem a szakmám is informatikus számítógépekkel foglalkozom és javítom, programozom ,szerelem, összerakom, szétszedem stb. a gépeket, és bizony sokszor működik nálunk is a Bill Gates módszernek hívott kihúzom és visszadugom megoldások. Néha a lifteknél is működik. Tudod az informatikus a lerobbant autóra is csak azt tudja mondani, hogy próbáljuk meg azt, hogy becsukunk minden ablakot, szálljunk ki mindannyian majd szálljunk vissza és hátha beindul. :)

      Törlés