2012. október 11., csütörtök

Cegléd Vasútállomás aluljáró liftjei

Sokan a ceglédi vasútállomás telefonszámát keresik, tessék: (53) 311 024.
Az 1920-as években még így nézett ki a vasútállomás, lovaskocsikkal várták az utasokat:
 
Manapság pedig a ceglédi vasútállomás légifelvételekről (2007):
 
 Az épületet az 1900-as évek körül építették, 2007-ben átépítették, mára Cegléd vasútállomásának felvételi épülete és a mellette lévő postaépület a 24/2012. (IX. 14.) EMMI rendelet szerint 2012. szeptember 17-e óta műemlék. 
Az állomás területén ki van állítva egy gőzmozdony is:

Az állomást 2007-ben átépítették, lett liftes aluljáró, fedett peronrész illetve a gyalogos felüljárót is felújították, illetve átépítették. A gyalogos felüljáró majdnem ugyanúgy néz ki mint régen, de aki tudja hogy a festésen és lámpacserén pontosan mit is csináltak vele ezenfelül kérem írja meg nekem, én is kíváncsi vagyok rá.

Az aluljárót sokan szerették volna hogyha meghosszabbítják a Szűcstelepig, de sajnos ez nem valósult meg, a Szűcstelepen élőknek marad a gyalogos felüljáró amin nincs lift, csak télen csúszós lépcső:
Szűcstelepi oldalról a feljáró
 A peronokhoz viszont van aluljáró, sőt 3 lift is beépítésre került. 
Az aluljáró építésekor itt látszik már az egyik liftakna:
  
És itt már ittvan készen:
  
Az első lift felső megállójának az aknaajtaja:
 Hívótablója Braille írással is meg van jelölve:

Belső vezérlőtabló: ( de ha beszálláskor nem nyúlunk semmihez, akkor is kitalálja a vezérlés magától hogy valószínűleg a 2 megálló közül a másikra akarunk menni.. :-) )
  Tűzoltó üzemmód, ajtónyitó gomb, vészcsengő:
 Lift távfelügyelet hívó gombja ( ezt nyomjátok meg ha beragadtok):

ThyssenKrupp 8 személyes, 630 kg teherbírású hidraulikus felvonó:
 A MÁV Ingatlankezelő Kft üzemeltetésében:
LED kijelzők:
 LCD pozíció és mozgási irány kijelző a fülkében:
A túloldalt felül a fülkevilágítás:
Aluljáróban a liftbejárat
A 3db ThyssenKrupp felvonó kiépítése kb 50 millió Ft- ba került. Az első pár hónapban az átépített állomás után a felvonók nem üzemeltek mert nem voltak bekapcsolva. Mert ugye lift azért van, mert kötelező, de az nincs előírva, hogy működnie is kell... De szerencsére a sok panaszt meghallgatva az utóbbi időben működik az összes felvonó.  Rongálás nem szokott lenni mert az aluljáró és az állomás területe bekamerázott.
Igaz lehetett volna olcsóbban jobbat, de azt mondom hogy így is célnak tökéletesen megfelel! Braille írás, hangjelzés ajtónyitáskor, az ajtózónát fényfüggöny védi, babakocsi, kerekesszék befér, aluljáró bekamerázva, aztán a vezérlés a gombsor érintése nélkül is kitalálja hogyha az aluljáróban vagyok akkor fel, ha fent szállok be akkor lefele akarok menni és le is visz akkor is ha nem nyomok meg semmit. :-)  Ja és a legfontosabb hogy még működik is. :-)

Igaz az 1-es lift valamibe akad az aknába, nagy csattanás menetközben már hónapok óta jelenvan, de még mindig célbaértem vele, de ugye az "1-es lift" fut a legtöbbet, lásd rövid videót. A videón az ajtónál piros fények látszódnak, az a fényfüggöny ami érzékeli hogy van-e valami vagy valaki az ajtóban. (2012.10.12)

5 megjegyzés:

  1. Akkoriban mikor az átépítés ment tanultam Kecskeméten és szinte hetente jártam haza vonattal, Cegléden és Szolnokon átszállva sokszor sikerült a MÁV jóvoltából sok időt tölteni a vasútállomáson, csatlakozás lekésés miatt (késett vonatot nem várta meg), akkoriban ment az átépítés figyelemmel tudtam követni sokáig, volt mikor fapallókon kellett szambázni át a vágányok között, vagy nagyokat lépve a talpfákon a és a síneken át. A liftek sokáig nem mentek, azt mondták akkor azért, mert nincs kezelője, ill. nem volt üzemeltetői szerződés sem, vagyis aki pl. javítja ha elromlik meg ha beragadsz akkor kiszed. Bár ha hidraulikus akkor nem értem miért is nem oldhatja ezt meg maga a lift vagy bárki az állomáson, hogy lemegy a legalsó szintre, hiszen ahhoz még áram se kell (legalábbis azt írtad korábban :).

    Liftet amúgy nem kötelező építeni, csak azt írják elő ,hogy akadálymentesnek kell lennie a felújított állomásoknak. Szajolban vagy Tiszatenyőn pl. szintén épült aluljáró és ott úgy oldották meg az akadálymentességet ,hogy nem lépcsős hanem rámpás aluljáró épült. ill Szajolban egyik oldalt lépcső van, másikon rámpa. A rámpát ugye nem kell karbantartani és kerekes székkel, babakocsival, bicajjal ott is le ill. fel lehet menni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, azt írtam hogy le tud menni automatik a legalsó szintre a hidraulikus lift, de ez csak áramkimaradás esetére vonatkozik, arra is csak akkor ha jó az akkumulátor benne.
      De hiába tudja az automatikus kimentést a lift, ha a hiba jellege olyan hogy nem pusztán áramszünet hanem pl ajtóhiba, motorhiba, vagy bármi más hiba áll fent akkor letilt a fenébe és ugyanúgy ottmaradsz a két emelet között. Tehát maga a lift az áramszünetet meg tudja oldani, de sajnos egy liftnél, pláne egy nyilvánosnál nem csak áramszünet szokott beragadást okozni. Ha meg olyan a hiba akkor tiltás az tiltás és ugyanúgy megáll függetlenül attól hogy "önmentő-e" vagy sem.
      A jogszabály meg előírja a szakképzett üzemügyeletet, tehát azt hogy be legyen kötve legalább egy távfelügyelő rendszer. Ebbe ugye a havi illetve az éves ellenőrzések is ugye beletartoznak. Tehát hiába voltak Cegléd állomásnak liftjei, nem úgy működik a dolog hogy van egy zsír új liftem, akkor dugjuk be a konnektorba és majd ha valaki beragad akkor Manci a takarítónő majd kiszedi. Csak akkor lehet őket bekapcsolni hogyha megvan a szerződés hogy ki ellenőrzi, ki felügyeli, ki karbantartja őket stb illetve ki ment ki baj esetén. Ha ezek nincsenek akkor bizony hiába van egy zsír új működő liftem, nem kapcsolhatom be. Mert elméletileg nem lehet csak úgy hogy simán majd egy arrajáró vasutas kiszabadít ha beragad az ember. Komoly szerződések meg procedúra sorozata egy lift üzemeltetése, nomeg pénz is.
      Az igaz hogy nem konkrétan a lift hanem az akadálymentesítés a kötelező de hát bizonyos esetekben a liftnek nem nagyon van alternatívája. Jó lehet rámpát kiépíteni, de néha az vetekszik a lift árával, síkosság mentesíteni kell, de azon meg le lehet gurulni és összetörni magunkat, illetve felfele is komoly erőfeszítés a haladás. Kerekesszékesként én a (működő) liftnek örülnék jobban.

      Törlés
  2. De sztem az megoldható volna, hogy levizsgáztatnak liftből való mentésre vasutasokat úgy, hogy meg tudják oldani ,hogy minden túrban legyen legalább egy ember, aki képes liftből menteni. Ez általában egy gyorstalpaló tanfolyam, és kerül kb. 8 ezer ft-ba. Annyi a lényeg ,hogy oktatják hogyan kell liftkulccsal nyitni az ajtót meg kézzel leereszteni a liftet a következő emeletig, sok irodaházban a portásokat ill. a biztonsági őröket képzik ki erre, nem nagy dolog. Ez kezdetnek elég elsődleges dolog ,hogy a beragadtat kiszedjék aztán meg lehet hívni a szerelőt ,hogy nézzen utána mi történt.

    VálaszTörlés
  3. A felüljárónál érdemben semmit nem csináltak. Vissza sem akarták rakni azt a részt, amit a korodáció miatt ki kellett cserélni. (az első harmad, az állomás oldaláról) És azóta is ugyanabban az állapotban van :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A ceglédi felüljárót pedig felújították, magasabbra rakták, új közvilágítást kapott.
      Azóta az új betonréteg válik lefele, közvilágítási lámpákat lelopták de úgy hogy a vezetékeket is kihúzták a védőcsőből.. és évek óta nem javították meg.
      Eredetileg úgy tervezték hogy az aluljárót hosszabbítják meg a Szűcstelepig és akkor az ottlakók is akadálymentesen tudtak volna bejárni a városba.

      De se az aluljáró nem ér el odáig, se a felüljáró nem kapott liftet.

      Törlés